ADALET V9 KALKINMA PARTlSÎ T.B.M m. Grup Brçlrınhiiı Tarih
Sayı
f£>.
'
lO!
TÜRKİYE BÜYÜK MÎLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 631 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ekte sunulmaktadır. Gereğini arz ederiz.
Ertuğrül KOCACIK Sakaca Milletvekili
Hüseyin ALTINSOY Aksaray Milletvekili
Şeydi GÜLSOY Osmaniye Milletvekili
TBMM BAŞKANLIĞI
Bayındırlık, İmar, Ulaştınna ve Turizm, Sağlık, Aile, Çalışma ve
Tali Komisyon
Sosyal İşler,
Esas Komisyon
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Plan ve Bütçe
Tarih: 17-10-2025! Esas No:2/3320/
;I '
/ „.
TBMM
[kanunur ve kararlar
1 7 Ehim 2025 Numara;
T 5 ^ L.*
-•
GEM Et-
17 Ekim 2025 r
I îJ
■Çg\
rv^-Ok
A/( N'fc-üt *3
İV vvNe.-^
^^^JAuriU4yi/^ /İAJ
Jt^Ua fi>*f Q\f ^
—Co^i^ 7 AC^ty
■^cAicsaury^
^ar>-Pol^U, k:^tH^\jQLM
'C\(wfi^
\ S\<k(\ V?(_j,\ ÇVV-V
oio^ f)/\ Lcrc^ A^'
r^hf^ ^UfZÛJ^AJlUiöTl/^
5V^
5İ/A
/V
\VA:.V
MA^VÎ^
/nu^&/\^h
/\jKKsn |^\;|o,
L^O
yi/-
I —p^ i -f
'
cjVT'-
\
0,^^S~İ i
noy-S-py
i'KpfIj
(jy ^^oc,
^
-—
'^'Z/nd^
\
\
/
'-*
1i -r^-pn^ -^^X70İKa4
^<^Vvy^ i\
V^i w-v,o«wç 1 çi'^mulG
İİSritra 1 ^''O^Pıh^(^
j
iV
-—^—- y4 ./1H<
Vr5^>"^'g /■''"T
Uj-fj
'^ n/ £tpp^ri3j_ (p'^^LfCÇf
TV
V
0/jr,
ipo^sj ^
o
VO
r\
yrjy
<c
l^Jituf fv^jpP y)'lY
<::^3>37iz0 cJol--^ yifhnfı^ •pyYA rvnö-îo
/Ç/nL^ ^ûfv<ySa
A^V-
/Mm '1^ iku
yiAÛ^ lOAV-
r.
\)Ok-.t-
GENEL GEREKÇE
Hazırlanan Kanun Teklifinde; Vergi dışında kalan alanların kapsama alınması, Bazı istisnaların kaldıniması,
^ Kayıt dışılıkla mücadele edilmesi, ^ Vergi adaletinin güçlendirilmesi hedeflerine hizmet etmek üzere vergi mevzuatı ile ilgili bazı kanunlarda düzenleme yapılmaktadır.
Teklifle, portföyünün en az %5ri Borsa İstanbul'da işlem gören hisse senetlerinden
oluşan bazı serbest fon yatınmcılan tarafından bir yıldan fazla süreyle elde tutulan fon katılma paylarından elde edilen gelirlere ilişkin gelir vergisi istisnasımn vergi planlama aracı olarak kullamimasım önleyecek ve vergi dışında kalan alamn kapsama alınmasına hizmet edecek şekilde düzenleme yapılmaktadır.
Diğer taraftan mesken kira gelirlerine ilişkin istisna kaldınimakta, ancak kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanlann, Türkiye sımrlan içinde bulunan meskenlerinden elde ettikleri kira gelirlerinde mevcut gelir vergisi istisnası korunmaktadır.
Aynca gayrimenkullerin devir ve iktisaplarında emlak vergisi değerinden az olmamak üzere mükelleflerce beyan edilen alım satım bedeli üzerinden tapu harcı hesaplanmakta, beyan edilen alım satım bedelinin gerçek durumu yansıtmadığımn tespiti halinde, aradaki farka ilişkin tapu harcı %25 nispetinde vergi ziyaı cezasıyla alınmakta olup, yapılan düzenlemeyle kayıt dışılıkla mücadele kapsamında, gerçek alım satım bedelinin beyan edilmesini sağlamak amacıyla bu cezanm bir kat olarak uygulanması sağlanmaktadır.
Teklifte ruhsata ve işletme belgesine tabi bazı faaliyetlerin, benzer faaliyetlerde olduğu gibi faaliyet harcına tabi olması, diğer taraftan araçlann ilk ve sonraki satışlannda belli bir harç alınması hususunda düzenlemeler yapılmaktadır.
Diğer taraftan büyükşehir olan illerde il özel idareleri yerine kurulan yatınm izleme ve koordinasyon başkanlıklanmn, il özel idarelerinde olduğu gibi bazı vergilerden istisna edilmesine ilişkin düzenleme yapılmaktadır.
Aynca Ülkemizde oynanacak olan 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA
Konferans Ligi Finali müsabakalan ile 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası kapsamında
Avrupa Futbol Federasyonları Birliği ve yurt dışından gelecek takımlara bu müsabakalara katılımlan dolayısıyla katma değer vergisinden, gelir ve kurumlar vergisinden muaf tutulmalarına ilişkin geçici düzenleme yapılmaktadır.
Söz konusu düzenlemeler, vergilemede adaletin ve öngörülebilirliğin sağlanmasına, vergi konusuna girmeyen alanlann kapsama alınmasına ve kayıt dışılıkla mücadeleye katkı sağlayacaktır.
Teklifle ayrıca;
Kahramanmaraş depreminin ekonomik ve sosyal etkilerinin azaltılması amacıyla yapılan harcamalar ile 2025 yılı gelir yönlü bütçe gelişmeleri nedeniyle ortaya çıkan ilave finansman ihtiyacının karşılanması ve Hazine nakit rezervinin belirli bir seviyede tutulabilmesi amacıyla Bütçe Kanunu ile belirlenen net borç kullanım tutannm artırılmasına,
^ Bireysel emeklilik tasarruf ve yatırım sisteminde tasarrufların artıniması, sistemin etkinliğinin artınlarak hedeflenen fon büyüklüklerine ulaşılması, kamu mali dengesinin gözetilmesi ve büyüyen fonların finansman ve yatırımlara dönüşmesinde dengeli büyüme sağlanmasım teminen devlet katkısı oranının mali hedefler doğrultusunda belirlenmesine yönelik imkan oluşturulması amacıyla yetki hükümlerine,
^ Genel aydınlatma kapsamında belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri payından yapılacak kesinti oranlanna, Çek Kanununda yapılan düzenlemelerle üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ibrazının geçersiz olduğuna ilişkin geçici madde düzenlemesinin süresinin uzatılmasına,
^ Vakıf yükseköğretim kurumlarında öğrencilerden alınacak ücretlerin, cari yıl haziran ayı yıllık üretici fiyat endeksi artışı ile cari yıl haziran ayı yıllık tüketici fiyat endeksi artışı ortalaması da dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunun tespit edeceği esaslara göre belirlenmesine, yönelik düzenlemeler yapılmaktadır.
Teklifte ayrıca sosyal güvenlik sisteminin aktüeryal dengesine katkıda bulunmak üzere gelir etkisi de olan düzenlemeler yer almaktadır.
Bu kapsamda;
İşveren prim teşviğinin imalat hariç 4 puandan 2 puana indirilmesi,
^ Prime esas kazanç tavanının asgari ücretin 7,5 katından 9 katma çıkarılması, ^ Emeklilik prim oranımn işveren hissesinin 1 puan artırılması, Gelir ve aylık bağlanmış olanlarda prim borçlannm gelir ve aylıklanndan kesilmesinin sağlanması.
Doğum hariç borçlanma prim oranının %32'den %45'e çıkarılması,
^ BAĞKUR primlerinin ödenmemesi nedeniyle durdurulan sigortalılık sürelerinin ihya prim oramnm %45 olarak belirlenmesi,
^ Genç girişimcilere bir yıl süreyle sağlanan prim desteğinin sonlandırılması, Kamu üniversitesi hastaneleri ile imzalanan götürü bedel sözleşmeleri
kapsamında ödenen ancak sözleşme tutarından aşağıda kalan tahakkuk tutarlarımn terkin edilmesi
yönünde düzenlemeler yapılmaktadır.
MADDE gerekçeleri
MADDE 1- Maddeyle, sahip olduklan binaları mesken olarak kiraya verenlerin bir takvim yılı içinde elde ettikleri mesken kira gelirlerine ilişkin istisna, kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanlara yönelik olarak yeniden düzenlenmektedir.
MADDE 2- Kişiler, tasarrufları veya diğer mal varlıklarıyla gayrimenkul satın alabildikleri gibi kredi çekmek suretiyle de gayrimenkul satın alabilmektedirler. Kredi kullanarak satın aldıkları gayrimenkulleri kiraya verenler, bu krediler için ödedikleri faizleri kira gelirlerini beyan ederken gider olarak indirme imkanına sahip oldukları için, kiraya verilen gayrimenkulü kredili veya kredisiz alan kişiler arasında vergi yükü açısından farklılık ortaya çıkmaktadır.
Maddeyle, gerek bu farklılığın ortadan kaldırılması gerekse tasarrufların üretken yatırımlara yönlendirilmesi ve servet edinimi için katlanılan borç giderlerinin vergiye tabi gelirin tespitinde gider olarak dikkate alınmak suretiyle vergi matrahında neden olduğu erozyonun önlenmesi sağlanmaktadır.
MADDE 3- Mevcut durumda, gerçek usulde gelir vergisine tabi ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek erbabının cari vergilendirme döneminin gelir vergisine mahsup edilmek üzere ilgili hesap döneminin ilk dokuz ayı için belirlenen dönem kazançları üzerinden geçici vergi ödemeleri gerekmektedir.
Aym şekilde kurumlar vergisi mükelleflerince, cari vergilendirme döneminin kurumlar vergisine mahsup edilmek üzere Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre ve cari dönemin kurumlar vergisi oranında geçici vergi ödenmektedir.
Cari vergilendirme döneminin ilk dokuz ayı, üçer aylık dönemler itibarıyla geçici vergi dönemleri olarak belirlenmiştir. Ancak dördüncü geçici vergilendirme döneminin kaldırılması uygulaması, kurumlar ve gelir vergisi beyannamesi verme süresinin değişmemesi ile birlikte uygulamada bilgi belge akışına ilişkin sürelerin değişmesine, finansal raporlann ve beyannamelerin sağlıklı bir şekilde süresinde hazırlanamamasına sebebiyet vermektedir. Söz konusu düzenlemeyle, geçici vergi mükellefiyeti bulunan mükelleflerin kazançlarının 3, 6, 9 ve 12 aylık dönemlerle tespit edilebilmesi, böylelikle dördüncü geçici vergi döneminin sisteme dahil edilerek bu dönem faaliyet sonuçlarını içeren geçici vergi beyannamesi alınması sağlanmaktadır.
MADDE 4- Sürekli olarak portföyünün en az %51'i Borsa İstanbul'da işlem gören hisse senetlerinden oluşan yatırım fonlarımn bir yıldan fazla süreyle elde tutulan katılma paylannın elden çıkanimasmda tevkifat uygulanmamakta ve bu katılma paylanndan elde edilen gelirler için beyanname de verilmemektedir.
Elde tutma süresine bağlı söz konusu istisna, bazı serbest fon yatırımcıları nezdinde
mevcut istisna düzenlemesinin Borsa İstanbul'da işlem gören hisse senetlerine uzun vadeli
yatırımı teşvik etme amacım aşacak şekilde vergi planlaması yoluna gidilmesine neden olan sonuçlar doğurmaktadır.
Yapılan düzenleme ile söz konusu istisnanın vergi planlama aracı olarak
kullanılmamasını teminen, sürekli olarak portföyünün en az %5ri Borsa İstanbul'da işlem
gören hisse senetlerinden oluşan fonlardan; katılma paylan sadece nitelikli yatırımcılara satılabilen, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım Platformu (TEFAS)'nda işlem görmeyen ve fon portföyüne alınacak varlık ve işlemlere ilişkin herhangi bir oransal sınırlamaya tabi olmayanlar için bir yıllık elde tutma süresine bağlı tevkifat istisnasının uygulanmaması sağlanmaktadır. Bu özelliklere sahip olanlar dışında kalan, sürekli olarak portföyünün en az
%5Vi Borsa İstanbul'da işlem gören hisse senetlerinden oluşan fonların katılma payı sahipleri ise öteden beri olduğu üzere söz konusu istisnadan yararlanmaya devam edecektir. Aynca, yapılan ibare değişiklikleri ile kanun maddesinde yer alan ibarelerin güncelliği sağlanmaktadır.
MADDE 5- Yapılan düzenleme ile büyükşehir olan illerde il özel idareleri yerine kurulan yatırım izleme ve koordinasyon başkanhklanmn, il özel idarelerinde olduğu gibi adlanna kayıt ve tescilli taşıtlann motorlu taşıtlar vergisinden istisna tutulması sağlanmaktadır.
MADDE 6- Yapılan düzenleme ile yatırım izleme ve koordinasyon başkanhklanmn, il özel idarelerinde olduğu gibi taşınmaz edinimlerinde ve satışlarında tapu harçlanndan istisna tutulması sağlanmaktadır.
MADDE 7- Gayrimenkullerin devir ve iktisaplannda; emlak vergisi değerinden az olmamak üzere mükelleflerce beyan edilen alım satım bedeli üzerinden tapu harcı hesaplanmakta, beyan edilen alım satım bedelinin gerçek durumu yansıtmadığının tespiti halinde, aradaki farka ilişkin tapu harcı %25 nispetinde vergi ziyaı cezasıyla alınmakta olup, yapılan düzenlemeyle gerçek alım satım bedelinin beyan edilmesini sağlamak amacıyla bu cezamn bir kat olarak alınması sağlanmaktadır.
MADDE 8- Yapılan düzenlemeyle, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında noterde yapılan sıfır araçlann ilk tescili işlemlerinden ve tescil edilmiş araçların (ikinci el araçların) satış ve devrine ilişkin işlemlerden, satış ve devir bedeli üzerinden, belirlenen asgari maktu harçtan az olmamak üzere nispi noter harcı alınması sağlanmaktadır.
MADDE 9- Tapuda gerçekleştirilen gayrimenkul devir ve iktisaplarına ilişkin olarak Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde ve harca tabi işlemi tammlayan Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin I/20-a bendinde düzenleme bulunmakta, her iki hüküm aynı sonucu doğurmakla birlikte maddelerin tedvin tarzı farklılık arz etmektedir. Bu farklılık işlemin taraflarında yanlış
bir algıya sebebiyet verebilmekte ve sonucunda taraflar cezalı işleme muhatap olmaktadır. Bu kapsamda madde ile söz konusu tarife hükmünde de Harçlar Kanununun 63 üncü maddesine paralel olarak ifade değişikliği yapılarak tedvin tarzındaki farklılık giderilmekte, hâlihazırda da uygulana geldiği üzere gayrimenkul devir ve iktisaplarında tapu harcımn, emlak vergisi değerinden az olmamak üzere mükelleflerce beyan edilen alım satım bedeli üzerinden alınacağı hususu pekiştirilmektedir.
MADDE 10- Yapılan düzenlemeyle, mevcut durumda harca tabi olmayan ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlık kuruluşları ile ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan özel sağlık kuruluşlarma ait belgeler, veteriner hekim muayenehane ve poliklinikleri ile hayvan hastanelerine verilen ruhsatlar ve kıymetli madenler kuruluş ve faaliyet izin belgeleri, kuyum, ikinci el motorlu kara taşıtı ve taşınmaz ticareti yetki belgeleri ile ticari havayolu ve genel havacılık işletme ruhsatlarından yıllık harç alınması sağlanmaktadır. Ayrıca mevcut durumda sadece ruhsat alımında harca tabi hususi hastaneleri ve laboratuvarlan açmak için düzenlenen ruhsatnameler ile turizm müessesesi işletme belgelerine ilişkin harç yıllık hale getirilmektedir.
MADDE 11- Vakıf yükseköğretim kurumlarında Öğrencilerden alınacak ücretleri
belirleme yetkisi mütevelli heyete aittir. Zamanla aday ve ara sınıf öğrencileri için ilan edilen ücretlerin kapsamı ve bağlayıcılığı konusunda sorunlara yol açan uygulamalar ortaya çıkmış ve öğrenci şikayetleri artmıştır. Bilindiği gibi Anayasa (m. 130/2) gereği vakıflar, kazanç amacına
yönelik olmamak şartı ile üniversite kurabilir. Madde ile bu kapsamda fiyat güncellemesine ilişkin kurallann belirlenmesi amaçlanmaktadır.
MADDE 12- Madde ile noterler tarafından gerçekleştirilen tescil edilmiş araçlann (ikinci el araçlann) satış ve devir işlemlerine ilişkin harç istisnası kaldırılmaktadır.
MADDE 13- Maddeyle yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının mülkiyetindeki taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimlerin KDV'den istisna tutulması amaçlanmaktadır.
MADDE 14- Maddeyle; UEFA ile işyeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişiliklere, ülkemizde oynanacak olan 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi Finali müsabakalan ile ülkemizde gerçekleştirilecek 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası organizasyonuna ilişkin yapılacak teslim ve hizmetler ile bunların bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapacağı teslim ve hizmetlerin katma değer vergisinden istisna tutulması, istisna kapsamdaki işlemler nedeniyle yüklenilen katma değer vergisinin indirim ve iadesine imkan sağlanması amaçlanmaktadır.
MADDE 15- Ülkemizdeki serbest bölge modeli temel olarak ihracata dayalı yatınm ve üretimi teşvik etmek, doğrudan yabancı yatırımlan ve teknoloji girişini hızlandırmak, işletmeleri ihracata yönlendirmek ve uluslararası ticareti geliştirmek amaçlarıyla 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu kapsamında, ülkemizdeki gümrük ve vergi uygulamaları ile eşgüdüm halinde yürütülmektedir. Serbest bölgeler kurulduklan günden bu yana milli gelirimize ve ülkemiz ekonomisine; ihracat, yabancı yatırım çekilmesi, istihdam yaratılması gibi birçok alanda ciddi katkılar sağlamışlardır. Bu hedef ve amaçlar doğrultusunda madde ile, 3621 sayılı Kanuna ek madde eklenerek sımrları ekli kroki ve listede yer alan Orta Karadeniz Serbest Bölgesi alamyla sınırlı olmak üzere 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu uyarınca sınai, ticari ve hizmetle ilgili faaliyetlerin yürütülebilmesi amacıyla yapı ve tesisler inşa edilebilmesine imkan sağlanması öngörülmektedir.
MADDE 16- Maddeyle, bireysel emeklilik tasarruf ve yatırım sisteminde tasarrufların artıniması sistemin etkinliğinin artarak hedeflenen fon büyüklüklerine ulaşılması, kamu mali dengesinin gözetilmesi ve büyüyen fonlann finansman ve yatırımlara dönüşmesinde dengeli büyüme sağlanmasını teminen devlet katkısı orammn mali hedefler doğrultusunda belirlenmesine yönelik imkan oluşturulması amaçlanmaktadır.
MADDE 17- 2023 yılında ülkemizde yaşanan deprem afetinin ekonomik ve sosyal etkilerinin azaltılması amacıyla yapılan harcamalar ile 2025 yılı gelir yönlü bütçe gelişmeleri nedeniyle ortaya çıkan ilave finansman ihtiyacının karşılanması ve Hazine nakit rezervinin belirli bir seviyede tutulabilmesi amacıyla sene başında yılı Bütçe Kanunu ile belirlenen net borç kullanım tutarının artırılması hedeflenmektedir.
MADDE 18- Sosyal güvenlik sistemimizde borçlanmalar fiili çalışma olmadan belirli objektif durumlarda kanunla belirtilen sigortalılara belirli bir tutar karşılığında kazandırılan
hizmet çeşididir. Aynca borçlanmalar aktif-pasif oranının düşmesine yol açmakta ve sosyal güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine olumsuz etkileri olmaktadır. Borçlanma tutarlarımn artırılması ile sürdürülebilir sosyal güvenlik sistemine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasımn (b) bendine tabi kendi nam ve hesabına faaliyette bulunan sigortalılardan, sigorta prim tutarlarını süresinde ödememeleri nedeniyle sigortalılıkları çeşitli zamanlarda durdurulanlar bu primlerini daha sonra toplu olarak prim ödemek suretiyle canlandırabilmektedirler. Durdurulan sigortalılık süreleri her zaman
ödenebilir ve istenilen zamanda hizmet kazamlabilir bir durum ortaya çıkardığından sigortalılar açısından da ödeme alışkanlıklarım bozmaktadır. Primini zamanında ödeyen sigortalıları da bu açmdan dezavantajlı duruma düşürmektedir. Durdurulan sigortalılık süresinin ihya maliyetinin, yasal süresinde ödenen prim maliyetinden yüksek tutularak sigortalıların primlerini yasal süresinde ödeme alışkanlığının artırılması ve prim tutarlanm zamamnda ödeyen sigortalılanmızm dezavantajlı duruma düşmemeleri amaçlanmaktadır.
Öte yandan 5510 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak
hakkında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanan sigortalılar için de borçlanma prim oranlan %45 olarak alınarak sigortalılar arasında eşitlik sağlanması amaçlanmaktadır.
MADDE 19- Yapılacak düzenleme ile malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranında artış sağlanması amaçlanmaktadır. Söz konusu artış ile Kurumun aktüeryal dengesinin korunması ve uzun vadede sosyal güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
MADDE 20- 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81 inci
maddesinin birinci fıkrasında düzenlenen uzun vadeli sigorta kollan prim oranında artış sağlanarak, Kurumun aktüeryal dengesinin korunması ve uzun vadede sosyal güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine katkı sağlanması hedeflenmektedir. Aynca, kamu kaynağımn daha etkin kullanılabilmesi amacıyla imalat dışı sektörlerde faaliyet gösteren işverenlere yönelik sağlanan 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci
fıkrasımn (ı) bendinde yer alan dört puanlık prim indirimi uygulamasında değişiklik yapılması amaçlanmaktadır.
Genç girişimcilerin bir yıl süreyle prim tutarlarının Hazine tarafından karşılanmasına ilişkin teşvik uygulamasının izlenmesi ve etki değerlendirme çalışmalan neticesinde söz konusu desteğin olumlu etkisi tespit edilemediğinden, kamu kaynaklanmn etkili, ekonomik ve verimli kullamiması prensibi doğrultusunda 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (k) bendinde yer alan düzenlemenin kaldırılması yönünde değişiklik yapılmaktadır.
MADDE 21- Mevcut mevzuata göre prime esas kazanç üst sının, asgari ücretin 7,5 katı olarak uygulanmaktadır. Ancak ücret seviyelerindeki artışlar sebebiyle bu üst sınırın artırılması ihtiyacı doğmuştur. Prime esas kazanç üst sınırının asgari ücretin 9 katına çıkanlması, hem sigortalılar yönünden emekli aylıklarımn ve diğer sosyal güvenlik haklarının iyileştirilmesine hem de Kurumun aktüeryal dengesinin korunmasına ve uzun vadede sosyal güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine katkı sağlayacaktır.
MADDE 22- Düzenleme ile Sosyal Güvenlik Kurumundan gelir veya aylık alanların, genel sağlık sigortası primi dahil kendi sigortalılığı ve/veya hak sahibi olduğu kişinin sigortalılığı nedeniyle prim ve prime ilişkin gecikme cezası ve zammı borcu bulunanların bu borçlarımn, kendilerine/hak sahiplerine bağlanan gelir veya aylıklardan %25 oranını geçmemek üzere kesinti yapılarak tahsil edilmesi sağlanmaktadır.
MADDE 23- 5510 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak hakkında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanan sigortalılar içinde borçlanma prim oranlarının %45 şeklinde alınarak sigortalılar arasında eşitlik sağlanması amaçlanmaktadır.
MADDE 24- 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yapılan değişikliğe istinaden teknik düzenleme yapılmaktadır.
MADDE 25- Sosyal Güvenlik Kurumu ile Götürü Bedel Üzerinden Sağlık Hizmetleri Alım Sözleşmesi ve Usul Esasları kapsammda; üniversite sağlık hizmeti sunucuları ile 2025
yılı global ödeme tutarları belirlenmek suretiyle sözleşmeler imzalandığından, üniversite sağlık hizmeti sunuculannca hizmetin ifasında mali güçlük yaşanmaması ve hizmetlerinin sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla ek sözleşmeler ile üniversite sağlık hizmeti sunucularına ek bütçe desteği sağlanabilmektedir. Götürü bedel sözleşme hükümleri gereğince, 2025 yılı götürü bedel sözleşme tutarından aşağıda kalan tahakkuk tutarları arasındaki fark üniversite hastanelerinin 2026 yılındaki alacaklarından mahsup edilecektir. Söz konusu durum kamu üniversite sağlık hizmeti sunucularmca 2026 yılında sağlık hizmetlerinin sürdürülmesinde aksaklıklara neden olabilecektir. Düzenleme ile kamu üniversite sağlık hizmeti sunuculanmn finansal sürdürülebilirliğinin desteklenmesi hedeflendiğinden, terkin edilen bu tutarların. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesine bu amaçla tahsis edilecek ödenekten karşılanması amaçlanmaktadır.
MADDE 26- Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 2 nci maddesinde yer alan demek veya vakıflarca elde edilen kesinti suretiyle vergilendirilmiş kira gelirleri ile menkul kıymet ve faiz gelirleri; Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullardaki atölye ve uygulama birimleri ile çıraklık ve halk eğitim merkezlerindeki uygulama birimlerine bağlı döner sermaye işletmelerinin gelirleri nedeniyle iktisadi işletme oluşmuş sayılmayacağına yönelik düzenlemenin uygulama süresinin 31/12/2035 tarihine kadar uzatılması amaçlanmaktadır.
MADDE 27- Ülkemizde oynanacak olan 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi Finali müsabakaları ile 2032 UEFA Avmpa Futbol Şampiyonası kapsamında Avmpa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) ile işyeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişiliklerin, bu müsabakalara ilişkin olarak Türkiye'de elde ettikleri kazanç ve iratlan dolayısıyla gelir ve kummlar vergisinden muaf tutulmaları sağlanmaktadır. Ayrıca, söz konusu muafiyetin bu kapsamda elde edilecek kazanç ve iratlar üzerinden tevkif yoluyla alınması gereken vergileri
de kapsadığı düzenlenmektedir. Öte yandan, Avmpa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) Türkiye Ofisi'nin bu müsabakalar ve Şampiyona kapsamında elde ettiği gelirler dolayısıyla
iktisadi işletme oluşmuş sayılmayacağı hususunda düzenleme yapılmaktadır.
MADDE 28- 5941 sayılı Çek Kanununun geçici 3 üncü maddesinin beşinci fikrası uyarınca 31/12/2025 tarihine kadar üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazımn geçersiz olduğu düzenlenmektedir. Bu düzenleme uyarınca,
üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çek bankaya ibraz edilememekte, borçlu ödemelerini bu uygulama doğmltusunda planlayabilmektedir. Maddede öngörülen sürenin uzatılmaması halinde 1/1/2026 tarihinden itibaren çek üzerindeki düzenlenme tarihinden önce çekin bankaya ibrazı mümkün hale gelecek ve bankada karşılığımn bulunması halinde ödenmesi zaruri hale gelecektir.
Çek Kanununda belirtilen sürenin uzatılmaması durumunda çek hesabı sahiplerinin likidite sorunu ile karşılaşmaları ve ödemelerini gerçekleştirememe ihtimali doğacak ve bu
durum piyasa akışım sekteye uğratabilecektir. Çekin ciro yoluyla el değiştirmesinin yaygın bir uygulama olduğu da dikkate alındığında tek bir çekin ödenmemesi birden fazla mağdurun ortaya çıkmasına neden olabilecektir. Ticaretin sürdürülebilirliğinin sağlanması ile çek hesabı sahiplerinin nakit akışlarım planlayabilmelerine imkân tanınması bakımından, üzerinde yazılı bulunan düzenleme tarihinden önce çeklerin ödenmek için muhatap bankaya ibrazının geçersiz
olmasına ilişkin düzenlemede yer verilen 31/12/2025 tarihinin 31/12/2028 tarihine kadar
uzatılması amaçlanmaktadır.
MADDE 29- Maddeyle, 6111 sayılı Kanunun geçici 16 ncı maddesinde yer alan
istisnanın uygulama süresi 31/12/2035 tarihine kadar uzatılmaktadır. Böylelikle, İstanbul
Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi kapsamında İstanbul Valiliğine bağlı
olarak faaliyet gösteren İstanbul Proje Koordinasyon Birimine yapılacak teslim ve hizmetler için, finansmam yabancı devletler, uluslararası kurum ve kuruluşlarca karşılanmak şartıyla, sağlanan istisnanın 2035 yılının sonuna kadar devam etmesi amaçlanmaktadır.
MADDE 30- Ülkemizin büyük bir bölümü deprem kuşağında yer almaktadır. Bu çerçevede 6306 sayılı Kanunun 5nirürlüğe girdiği tarihten itibaren 10 yılı aşkın süredir dönüşüm uygulamaları yürütülmekte ve yaklaşık 6,5 milyon hanenin dönüştürülmesi gerektiği değerlendirilmektedir. Zemin durumu veya üzerindeki yapılaşmalar nedeniyle 1.500.000 adet bağımsız birimin acilen dönüştürülmesi gerekmekte olup bunlardan her yıl 300.000 adet bağımsız birimin dönüşümünün Başkanlık tarafından sağlanması hedeflenmektedir. Bu sebeple ülkemizdeki afet riski karşısında dönüşüm uygulamalannm hızlı ve etkin bir şekilde yürütülmesi önem arz etmektedir.
Doğal afetlerin yanı sıra kendiliğinden çöken binalarm da sebep olduğu sorunlar yaşanabilmektedir. Bu durumlarda harekete geçilerek hızlı bir şekilde müdahale edilebilmesi
gerekmektedir. Bu nedenle durumun detayı ve maliyeti gözetilerek Dönüşüm Projeleri Özel
Hesabından kaynak aktarımı yapılabilmektedir. Aynca afet ve acil durumlardan etkilenen bölgelere malzeme ve ekipman ihtiyaçlarımn karşılanması da dönüşüm projeleri özel hesabından hızlıca sağlanmaktadır.
Bu kapsamda Dönüşüm Projeleri Özel Hesabının ülkemiz genelini ilgilendiren önemli
ve ivedi iş ve işlemlerde kullanılması sebebiyle, 6306 sayılı Kanun kapsamındaki dönüşüm uygulamalannm sekteye uğramaması için bu Kanun kapsamında oluşturulmuş olan dönüşüm projeleri özel hesabının 2027 yılının sonuna kadar devam etmesi ve 2028 yılından itibaren de bu hesabın kapatılması öngörülmektedir.
MADDE 31- Ülkemizin deprem başta olmak üzere afet riski altında olması sebebiyle kentsel dönüşüm hizmetlerinin daha etkin, verimli, kaliteli ve zamanında yerine getirilebilmesinin önemi aşikârdır. Bu sebeple, 6306 sayılı Kanun kapsamında yürütülen uygulamalar sonucunda Başkanlıkça yapılan ödemeler ile 6306 sayılı Kanun kapsamında sağlanan gelirlerin uzun vadeli olarak tahsil edilmesi nedeniyle Başkanlıkça sermayesinin yansından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan bankalardan iç borçlanma yoluna gidilmesi gerekliliği hasıl olmuştur.
Kamu tüzel kişiliğini haiz Kentsel Dönüşüm Başkanlığının kurulması ile Başkanlığın malvarlığını veya taşınmazlarını teminat göstermek suretiyle sermayesinin yansından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan bankalardan iç borçlanma yapabilmesiyle, ülkemizin büyük bir tehditle karşı karşıya kaldığı deprem gerçeği nazara alındığında, birden
çok riskli yapıda/riskli alanda henüz başlamlamayan dönüşüm uygulamalarına başlanılabilecek ve neticede dönüşümün yapıldığı alanlardaki vatandaşların herhangi bir afet karşısında can ve mal güvenlikleri daha süratli biçimde teminat altına alınacaktır. Önceden tahmin edilmesi mümkün olmayan başta deprem olmak üzere afet riski gerçeği karşısında ülkemizdeki yapı stok durumu da göz önüne alındığında afete dirençli yerleşim yerlerinin inşa edilmesi ile afet riskine karşı can ve mal güvenliğini koruyacak önlemlerin alınması sosyal devlet anlayışının bir gerekliliğidir.
MADDE 32- Madde ile genel aydınlatma giderlerine genel bütçenin de katkısını
sağlayan maddenin uygulama süresi 2030 yılı sonuna uzatılmak suretiyle genel aydmlatma giderlerinin tamamımn mahalli idareler tarafından ödenmesinin önüne geçilmektedir. Ayrıca genel aydınlatma giderleri kapsamında belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri payından yapılacak kesinti oranlanna yönelik düzenleme yapılmaktadır. Bu kapsamda büyükşehir belediyelerinin sınırlan içinde 2014 yılından bu yana %20 olarak uygulanan % lO'luk kanuni oran %30, diğer belediyeler ve mücavir alanlannda 2014 yılından bu yana % 10 olarak uygulanan %5'lik kanuni oran %15 ve bu sınırlar dışında ilgili il özel idarelerinde 2014 yılından
bu yana% 20 olarak uygulanan %10'Iuk kanuni oran %30 olarak belirlenmektedir.
Öngörülen düzenlemeyle; genel aydınlatma toplam maliyetinin merkezi idare ile mahalli idareler arasındaki paylaşımı daha dengeli hale getirilerek uygulamada otokontrolün sağlanmasma daha fazla katkı sunulması ve bu kapsamda genel aydınlatmanın kamuya olan toplam maliyetinin daha kontrol edilebilir düzeylerde dengelenmesi amaçlanmaktadır.
MADDE 33- 5510 sayılı Kanununun 41 inci maddesinde borçlanma oramnm %45 olarak belirlenmesi sonucunda Askeralma Kanununda da askerlik borçlanma oramnda değişiklik yapılması öngörülmektedir.
MADDE 34- 7521 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi ile 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesi 1/1/2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek şekilde
değiştirilmiştir. Buna göre, yapılan düzenleme ile belediye başkanları, belediye meclisi üyeleri ve il genel meclisi üyeleri ile il özel idareleri, belediyeler, il özel idareleri ve belediyelerin bağlı kumluşlan, kurduklan veya üye oldukları birlikler ile doğrudan veya dolaylı olarak tek başma veya
birlikte ya da ayn ayn sermayesinin yansından fazlasına sahip olduklan şirketlerde istihdam edilen her statüdeki personel kanun kapsammda sayılan görevleri bakımmdan yalmzca bir görevi için ödeme alabilecektir. Bununla birlikte kanunun geniş şekilde düzenlenen kapsamı, ilgili kanunlan
gereği mahalli idare organlanmn zorunlu olarak yürüttükleri görevleri de içerdiğinden birçok yer ve görev bakımmdan yüklenilen görevlerin sürdürülebilirliği ile ilgili muhtelif sakıncalar ortaya çıkarmaktadır. Sonuç olarak, mahalli idareler bünyesindeki organlarda ve bu organlara bağlı olarak yürütülen komisyonlarda kanun gereği yürütülmesi zorunlu olan hizmetler bakımmdan 631 sayılı KHK'mn 12 nci maddesi kapsammdan muaf olunması amaçlanmaktadır. Aynca; bu kişilere şirketlerde görev almalan durumunda ödenek ve huzur haklanndan yalnızca bir tanesinin ödenmesi amaçlanmaktadır.
MADDE 35- Yürürlük maddesidir.
MADDE 36- Yürütme maddesidir.
vergi KANUNLARI İLE BAZI KANUNLARDA VE 631 SAYILI KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Binaların" ibaresi "Kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanların Türkiye sınırları içerisinde sahibi oldukları binaların" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2- 193 sayılı Kanunun 74 üncü maddesinin birinci fıkrasımn (4) numaralı bendinde yer alan "Kiraya verilen mal ve haklar" ibaresi "Konutlar hariç olmak üzere İdraya verilen mal ve haklar" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3- 193 sayılı Kanunun mükerrer 120 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ilk dokuz ayı için belirlenen" ibaresi madde metninden çıkanimıştır.
MADDE 4-193 sayılı Kanunun geçici 67 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının altıncı paragrafı ile (8) ve (17) numaralı fıkralarında yer alan "katılma belgelerinin" ibareleri "katılma
paylarının" şeklinde, (1) numaralı fıkrasımn altıncı paragrafmda yer alan "İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında" ibareleri "Borsa İstanbul'da" şeklinde değiştirilmiş ve aynı paragrafta yer alan mevcut "sürekli olarak portföyünün en az %51'i İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören hisse senetlerinden oluşan yatırım fonlarımn" ibaresinden sonra gelmek üzere aşağıdaki parantez içi hüküm eklenmiştir.
"(Katılma paylaıı sadece nitelikli yatırımcılara satılabilen, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım Platformu'nda işlem görmeyen ve fon portföyüne alınacak varlık ve işlemlere ilişkin herhangi bir oransal sınırlamaya tabi olmayan yatınm fonları hariç)"
MADDE 5- 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan "il özel idareleri," ibaresinden sonra gelmek üzere "yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları," ibaresi eklenmiştir.
MADDE 6- 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 59 uncu maddesinin birinci fıkrasımn (a) bendine "il özel idareleri," ibaresinden sonra gelmek üzere "yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklan," ibaresi eklenmiştir.
MADDE 7- 492 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinin dördüncü fıkrasmda yer alan "% 25 nispetinde" ibaresi "bir kat" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8- 492 sayılı Kanuna bağlı (2) sayılı tarifenin "I-Değer veya ağırlık üzerinden alman nispi harçlar:" başlıklı bölümünün mülga (5) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"5. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında araçlann ilk tescil işlemleri ile tescil edilmiş araçların satış ve devirlerinde, 1.000 TL'den az olmamak üzere satış ve devir bedeli üzerinden (Binde 2)"
MADDE 9- 492 sayılı Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin "I-Tapu işlemleri:" başlıklı bölümünün (20) numaralı fıkrasının (a) bendinde yer alan "beyan edilen devir ve iktisap bedelinden az olmamak üzere emlak vergisi değeri" ibaresi "emlak vergisi değerinden az olmamak üzere beyan edilen devir ve iktisap bedeli" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10- 492 sayılı Kanuna bağlı (8) sayılı tarifenin;
a) "V- Satış ruhsatnameleri:" başlıklı bölümünün;
1) Mülga (1) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir. "1. Ticaret yetki belgeleri
a) Kuyum ticareti ile iştigal edilebilmesi için şubeler dahil kuyum işletmeleri adına düzenlenen yetki belgelerinden (Her yıl için)
30.000 TL
b) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edilebilmesi için şubeler dahil işletme adına düzenlenen yetki belgelerinden (Her yıl için)
20.000 TL
c) Taşınmaz ticaretiyle iştigal edilebilmesi için şubeler dahil işletme ve sözleşmeli işletmeler adına düzenlenen yetki belgelerinden (Her yıl için)
20.000 TL
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim yılımn son günü
itibarıyla Türkiye istatistik Kurumu tarafından yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30.000'i geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artırımlı uygulamr."
b) "VI- Meslek erbabına verilecek tezkere, vesika ve ruhsatnamelerden alınacak harçlar:" başlıklı bölümünün;
1) (9) ve (10) numaralı fıkralannm başlığının sonuna "(Her yıl için)" parantez içi hükmü eklenmiş, (10) numaralı fıkrada yer alan "ve gıdai" ibaresi çıkarılmış, aynı fıkrada yer alan "verilecek ruhsatnameler" ibaresinden sonra gelmek üzere "ile özel gıda kontrol laboratuvarlarına verilen kuruluş izin belgeleri" ibaresi eklenmiştir.
2) Mülga (12) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir. "12. Ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlık kuruluşlarına ait ruhsatnameler (Her yıl için):
a) Muayenehane uygunluk belgesi
b) Özel poliklinik ruhsatnamesi
20.000 TL
30.000 TL
c) Özel tıp merkezi ruhsatnamesi
50.000 TL
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim yılının son günü itibarıyla Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30.000'i geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artınmlı uygulamr."
3) Mülga (17) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir. "17. Ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan özel sağlık kuruluşlarına ait ruhsatnameler (Her yıl için):
a) Ağız ve diş sağlığı muayenehanelerinden
20.000 TL
b) Ağız ve diş sağlığı polikliniklerinden
30.000 TL
c) Ağız ve diş sağlığı merkezlerinden
40.000 TL
ç) Ağız ve diş sağlığı hastanelerinden
40.000 TL
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim yılının son günü itibanyla Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30.000'i geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artırımlı uygulanır."
4) (19) numaralı fıkrasının (f), (g), (h), (i), G) bentlerinin sonuna "(Her yıl için)"
parantez içi hükmü eklenmiştir.
5) Sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"21. Hayvanların muayene edildiği, hastahklarımn teşhis ve tedavilerinin yapıldığı muayenehane ve poliklinikler ile hastanelere verilen ruhsatnameler (Her yıl için):
a) Veteriner hekim muayenehane ruhsatı
10.000 TL
b) Veteriner hekim poliklinik ruhsatı
20.000 TL
c) Hayvan hastanesi ruhsatı
40.000 TL"
c) "XI-Finansal faaliyet harçları" başlıklı bölümünün mülga (2) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"2. Kıymetli madenler kuruluş ve faaliyet izin belgeleri
a) Kıymetli maden rafinerileri kuruluş izin belgeleri
7.500,000 TL
b) Kıymetli maden rafinerileri faaliyet izin belgeleri (Her yıl için)
7.500.000 TL
c)Kıymetli madenler aracı kurumlan faaliyet izin belgeleri (Her yıl için)
5.000.000 TL
ç) Kıymetli madenler aracı kuruluşları faaliyet izin belgeleri (Her yıl için)
5.000.000 TL"
c) Sonuna aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
"XVI- Havayolu ve genel havacılık işletme ruhsat harçları (Her yıl için):
1) Ticari hava taşıma işletmeleri ruhsatlan
a) Tarifeli ve tarifesiz seferlerle yolcu ve yük taşımacılığı yapacak havayolu işletmelerine verilen ruhsatlar
2.000.000 TL
b) Sadece tarifesiz seferlerle yolcu ve yük taşımacılığı yapacak havayolu işletmelerine verilen ruhsatlar
1.500.000 TL
c) Tarifeli ve tarifesiz seferlerle sadece yük taşımacılığı yapacak havayolu işletmelerine verilen ruhsatlar
1.000.000 TL
ç) Hava taksi işletmesi ruhsat harcı
500.000 TL
2) Genel havacılık işletme ruhsatı
100.000 TL"
MADDE 11- 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak hazırlık sımfma ve/veya birinci sınıfa yerleştirme yılı dışındaki öğrenim ücretleri, cari yıl haziran ayı yıllık üretici fiyat endeksi artışı ile cari yıl haziran ayı yıllık tüketici fiyat endeksi artışı ortalaması da dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunun tespit edeceği esaslara göre belirlenir."
MADDE 12- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kantmunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasımn (d) bendinin altıncı paragrafında yer alan "Bu bentte düzenlenen satış ve devir işlemleri her türlü harçtan, bu işlemlere" ibaresi "Bu bentte düzenlenen satış ve devir işlemlerine" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13- 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (p) bendinde yer alan "belediyeler ve il özel idarelerinin" ibaresi "belediyeler, il özel idareleri ve yatırım izleme ve koordinasyon başkanhklannm" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 14- 3065 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 46- 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi Finali müsabakalan ile 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası organizasyonuna ilişkin olmak üzere Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA), katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişilerden iş yeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayanlara, bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifalan ile bunların bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapacaklan mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır.
Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler
üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci
madde hükümleri uyannca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.
Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna ve iadenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir."
MADDE 15- 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa aşağıdaki ek madde ve ekli
(9) numaralı kroki ile liste eklenmiştir.
"EK MADDE 7- Ekli(9)numaralı kroki ile listede sınır ve koordinatları gösterilen Orta Karadeniz Serbest Bölgesi alamnda, 6/6/1985 tarihli ve 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu uyarmca sınai, ticari ve hizmetle ilgili faaliyetlerin yürütülebilmesi amacıyla yapı ve tesisler inşa edilebilir."
MADDE 16- 28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım
Sistemi Kanununun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasımn ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Cumhurbaşkam, bu oranı yüzde ellisine kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye yetkilidir."
MADDE 17- 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmam ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 42- 5 inci maddede düzenlenen net borç kullanımı tutarı 2025 yılı
için, 1/1/2025 tarihinden geçerli olmak üzere, Bakan ve Cumhurbaşkanı tarafindan artırılan net borç kullamm tutarına 595 milyar Türk lirası ilave edilerek uygulanır."
MADDE 18- 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun;
a) 41 inci maddesinin birinci fıkrasmda yer alan "% 32'si" ibaresi "(a) bendinde bulunanlar için % 32'si diğerleri için % 45'i", "%20" ibaresi"% 39",
b) 46 ncı maddesinin ikinci fikrasında yer alan "kazancı" ibaresi "kazancımn %45'i",
c) Geçici 31 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "esaslanna göre" ibaresi "esaslarma göre % 45 oram üzerinden",
d) Geçici 36 ncı maddesinin birinci fikrasında yer alan "%32'si" ibaresi "%45'i" şeklinde, ikinci fıkrasmda yer alan "kesenek ve karşılık oranlan" ibaresi "kesenek ve karşılık oranlan %45 olarak",
e) Geçici 43 üncü maddesinin birinci fıkrasmda yer alan "borçlanacaklan süreye ilişkin olarak" ibaresi "borçlanacaklan süreye ilişkin olarak %45 oramnda",
f) Geçici 44 üncü maddesinin birinci fikrasında yer alan "emekli keseneğine esas aylık tutarlan" ibaresi "emekli keseneğine esas aylık tutarlannm %45'i",
g) Geçici 84 üncü maddesinin ikinci fıkrasımn birinci cümlesinde yer alan "kazanç tutan üzerinden" ibaresi "kazanç tutannm %45'i üzerinden", şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 19- 5510 sayılı Kanunun;
a) 52 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "%32'sidir" ibaresi "%33'üdür", "%20'si" ibaresi "%2ri",
b) Ek 5 inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "%34,5'i" ibaresi "%35,5'i", "%20'si" ibaresi "%21'i",
c) Ek 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan "%32,5'i" ibaresi "%33,5'i", "%20'si" ibaresi "%21'i",
d) Ek 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "%32,5" ibaresi "%33,5", "%20'si" ibaresi "%21'i",
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 20- 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin birinci cümlesinde yer alan "%20'sidir." ibaresi "%2ridir.", ikinci cümlesinde yer alan "%iri" ibaresi "%12'si", (b) bendinde yer alan "%20" ibareleri "%21" şeklinde, (ı) bendinin birinci cümlesinde yer alan "dört" ibaresi "iki" şeklinde değiştirilmiş ve (k) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 21- 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesinin birinci fikrasında yer alan "7,5" ibaresi "9" olarak değiştirilmiştir."
MADDE 22- 5510 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 24 - Kurumdan gelir veya aylık alanların, kendi sigortalılığı ve/veya hak sahibi olduğu kişinin sigortalılığı nedeniyle oluşan genel sağlık sigortası primi dahil prim ve prime ilişkin borçlan, %25 oranını geçmemek üzere gelir veya aylıklanndan kesilmek suretiyle tahsil edilir.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar, Kurum tarafından düzenlenir."
MADDE 23- 5510 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir. "15 inci maddesinin birinci fıkrasımn (e) bendi hariç 5434 sayılı Kanun hükümlerine
göre yapılan borçlanma tutarları ile 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun geçici 32 nci maddesi kapsamında Türk Silahlı Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilen sürelere ait emekli keseneği ve kurum karşılık tutarlarımn hesaplanmasında kesenek ve karşılık veya borçlanma oram %45 olarak uygulamr."
MADDE 24- 5510 sayılı Kanunun geçici 108 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "dört" ibaresi "iki" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 25- 5510 sayılı Kanıma aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 110- 2025 yılında götürü bedel üzerinden hizmet alım sözleşmesi yapılmış kamu üniversite sağlık hizmeti sunucularımn Kuruma 31/12/2025 tarihine kadar bu sözleşme kapsamında verdikleri tedavi hizmetlerine ilişkin toplam tahakkuk tutarının götürü bedel sözleşme tutarından düşük olması durumunda, aradaki fark terkin edilir. Terkin edilen tutar, Bakanlık bütçesine bu amaçla tahsis edilecek ödenekten karşılanır.
Bu maddeye ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Kurumca belirlenir."
MADDE 26-13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 2 nci
maddesinin birinci fıkrasmda yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2035" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 27- 5520 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇÎCİ MADDE 18- (1) 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi Finali müsabakalarımn Türkiye'de oynanması ile 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonasının Türkiye'de düzenlenmesine ilişkin olarak Türkiye'de elde ettikleri kazanç ve iratlan dolayısıyla Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) ile işyeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişiler gelir ve kurumlar vergisinden muaftır. Bu muafiyet, tevkif yoluyla alınan vergileri de kapsar. Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) Türkiye Ofisinin bu müsabakalar ve Şampiyona kapsamında elde ettiği gelirler dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz."
MADDE 28- 14/12/2009 tarihli ve 5941 sayılı Çek Kanununun geçici 3 üncü
maddesinin beşinci fıkrasında yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2028" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 29- 13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 16 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2035" şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 30- 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların
Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan "31/12/2025" ibareleri "31/12/2027" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 31- 6306 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 5- (1) Başkanlık, 31/12/2029 tarihine kadar bu Kanun kapsamındaki
uygulamalarda kullanılmak üzere kaynak temin etmek maksadı ile taksitli toplam alacak miktan esas alınarak sermayesinin yarısından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan bankalardan iç borçlanma yapabilir. Anapara, faiz ve borçlanma nedeniyle oluşacak giderlerin toplamı, muhasebe kayıtlarında gösterilen taksitli toplam alacak miktarının yüzde yirmi beşini aşamaz. Bu kapsamda yapılacak borçlanma miktan ve ödeme yapısı, bu alacakların vade yapısına uyumlu olarak belirlenir. Bu kapsamda söz konusu alacaklardan tahsil edilen tutarlar, Öncelikle borçlanma sebebiyle ortaya çıkan anapara, faiz ve diğer borçlanma giderleri için kullanılır."
MADDE 32- 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunumm geçici 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2030" şeklinde, fıkranın üçüncü cümlesinde yer alan "yüzde onu" ibaresi "yüzde otuzu" şeklinde ve "yüzde beşi" ibaresi "yüzde onbeşi" şeklinde ve dördüncü cümlesinde yer alan "yüzde onu" ibaresi "yüzde otuzu" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 33- 25/6/2019 tarihli ve 7179 sayılı Askeralma Kanununun 40 mcı maddesinin üçüncü fikrasında yer alan "%32'si" ibaresi "%45'i" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 34- 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Mali ve Sosyal Haklarında Düzenlemeler ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
"İlgili kanunları uyarınca seçimle göreve gelmiş bulunan; belediye başkanı ve vekili, belediye meclisi ve il genel meclisi başkanı, başkan vekili ve üyeleri, belediye encümeni ve il encümeni başkanı, başkan vekili ve üyelerinin 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanunu, 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi
Kanunu kapsamında il özel idaresi, bü5^şehir belediyesi, belediye ve mahalli idare birliği bünyesinde yürüttükleri görevler nedeniyle aldıkları ödenekler ve huzur hakları birinci cümle kapsamı dışındadır. Ancak ikinci cümlede yer alan görevler için ödenek ve/veya huzur hakkı ödenenlerden birinci cümle kapsamında görevi bulunanlara, ikinci cümlede yer alan görevlerden yalmzca biri için ödenek ve/veya huzur hakkı ödenir."
MADDE 35- Bu Kanunun;
a) 1 inci, 10 uncu, 18 inci, 21 inci, 22 nci, 23 üncü, 32 inci ve 33 üncü maddeleri 1/1/2026 tarihinde,
b) 2 nci ve 3 üncü maddeleri 2025 yılı gelir ve kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
c) 8 inci, 12 nci ve 13 üncü maddeleri yayımını izleyen ayın başında,
ç) 19 uncu, 20 nci ve 24 üncü maddeleri 2026 yılı Ocak ayı başında,
d) 34 üncü maddesi 1/1/2025 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
e) Diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 36- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
EK-9
SAMSUN TEKKEKÖY
(ITRF-96 UTM 3 Derece Koordinatları)
Nokta No
533756.230 533572.260 533562.420 533543.540 533517.160 533500.500 533349.770 533319.040 533286.380 533256.300 533231.610 533131.170 533071.270 533047.650 533036.900 532998.450
X 4568765.420 4568460.290 4568443.960 4568451.380
4568461.730
532780.920 532686.740 532675.080 532849.000 532958.340 533221.660 533240.100 533508.770 533777.430
4568468.290 4568527.450 4568539.520 4568552.340 4568564.150 4568573.880 4568613.710 4568637.420 4568646.780 4568551.040 4568666.280 4568783.650 4568839.730 4568846.690 4569181.790 4569392.460 4569283.800 4569276,200 4569165.340 4569054.490
533900.020
4569003,900
Y