isverenim.com isverenim.com
Genelge Mevzuat › 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Uygulamaları

7143 Sayılı Kanun Uyarınca Kurum Alacaklarının Yapılandırması

  • Sayı / No2018/19
  • Tarih

T.C.

( ç G K SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI

Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü

.——... VESLİN TEM

Sayı : /0467665-202.99-E.5537636 06/06/2018

Konu : 7143 sayılı Kanun Uyarınca

Kurum Alacaklarının Yapılandırması

GENELGE

2018-19 <...>

Iİ) GENEL AÇIKLAMALAR

Bilindiği üzere, 11/5/2018 tarihli ve 7143 sayılı “Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun” 18/5/2018 tarıhlı ve 30425 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.

Söz konusu Kanun ile Kurumumuz tarafından 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen, 2018/Mart ve önceki aylara ait olup Kanunun yayım tarihi olan 18/5/2018 tarihi veya Kanunun ilgili hükümlerinde belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği halde ödenmemiş olan Kurumumuz alacakları ile takip ve tahsili Kurumumuza verilen alacaklar, yeniden yapılandırılmaktadır.

2)YASAL DAYANAKLAR

7143 sayılı Kanununda yer alan Kurumumuz alacaklarına ilişkin hükümlere, ihtiyaç duyulduğunda kolay ulaşılmasını sağlamak amacıyla aşağıda yer verilmiştir.

Kapsam ve tanımlar

MADDE 1-(1) Bu Kanun hükümleri;

e) Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen ve Kanunun yayım tarihine veya bu Kanunun ilgili hükümlerinde belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği halde ödenmemiş olan;

1)31/5/2006 tarıhlı ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan, 2018 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,

2) 2018 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,

3) 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile

AliMIiy AÇ IILIÇLI le nenni ARAÇANIKI j oapıımıı WU li masin > btn AMAANSALILIM, Çi Gyuli AliLi vuyoa knedd db JUILUUULINLi ULMILLILii MANŞ

işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,

4) 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olup ilgili kanunları uyarınca uygulanan idari para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,

5) İlgili kanunları gereğince takip edilen 2018 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları,

hakkında uygulanır.

(2) Bu Kanunun uygulanmasında;

ç) Yİ-ÜFE aylık değişim oranları: Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1/11/2016 tarihinden itibaren aylık 960,35 oranını (bu Kanunun yayımlandığı ay dâhil),

ıfade eder.

Kesinleşmiş Sosyal Güvenlik Kurumu alacakları

MADDE 7- (1) 2018 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihinden önce tahakkuk ettiği halde bu Kanunun yayımı tarıhi itibarıyla ödenmemiş olan;

a) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan; sigorta prımı, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek prımı,

b) Bu Kanuna göre yapılan başvuru tarihi itibarıyla ilgili mevzuatına göre ödenmesi imkânı ortadan kalkmamış isteğe bağlı sigorta primi ve topluluk sigortası primi,

c) Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ilgili kanunları gereğince takip edilen damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı,

asılları ile bu alacaklara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu

Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilir.

(2) 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihinden önce Kurumca re'sen tahakkuk ettirilerek işverene tebliğ edildiği halde bu Kanunun yayımı tarıhı itibarıyla ödenmemiş olan; özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma veya tespitler sonucunda bulunan eksik işçılık tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi asılları ile bu alacaklara gecikme cezası ve gecikme zammı hesaplanan sürenin başlangıç tarihinden bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilir.

(3) 31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhıl) yapılan tespitlere ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihinden önce kesinleştiği halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş olan idarı para cezası asıllarının 9650'si ile bu tutara ödeme sürelerinin bittiği tarıhlerden bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu

tahsılınden vazgeçılir.

(4) Bu madde kapsama giren alacakların; asıllarının bu Kanunun yayımı tarihinden önce ödenmiş olmasına rağmen, fer'ilerinin bu Kanunun yayımı tarıhı itibarıyla ödenmemiş olduğu durumlarda, aslı ödenmiş fer'i alacağın 9640'ının bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde kalan 9660'nın tahsilinden vazgeçilir.

(5) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalıların, ek 5 inci ve ek 6 ncı maddeleri kapsamında sigortalı olanların, bu madde kapsamındaki borçlarını yapılandırmaları hâlinde, yapılandırılan borç haricinde altmış günden fazla prim ve prime ilişkin borçlarının bulunmaması veya altmış günden fazla prim ve prime ilişkin borçları bulunmakla birlikte bu borçlarını ilgili kanunlara göre taksitlendirmiş veya yapılandırmış olup ödeme yükümlülüklerini de yerine getiriyor olmaları ve bu maddeye göre yapılandırılan borçlarının ılk taksitini ödemeleri kaydıyla genel sağlık sigortasından yararlanmaya başlatılır.

(6) 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortası tescili yapılmış olup da gelir testine hiç başvurmayanlardan bu maddenin yayımı tarihinden 30/11/2018 tarihine kadar gelir testine başvuran kişilerin genel sağlık sigortası primleri, gelir testi sonucuna göre ılk tescil başlangıç tarihinden itibaren tahakkuk ettirilir.

(7) 2018 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihinden önce 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında tahakkuk ettiği hâlde ödenmemiş olan prim borçlarının 31/12/2018 tarihine kadar ödenmesi halinde gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilir. Bu Kanunun yayımı tarihinden önce 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki sigortalılık statüsünden kaynaklanan prim borcu bulunanlar anılan Kanunun 67 nci maddesinde belirtilen şartları taşımaları halinde, bu Kanunun yayımı tarihinden önceki döneme ait prım borçları dikkate alınmaksızın Kanunun yayımı tarihinden itibaren 31/12/2018 tarihine kadar sağlık hizmetlerinden ve diğer haklardan yararlandırılır. Bu Kanunun yayımı tarihine kadar ödenmiş olan 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındakı genel sağlık sigortası primleri ile gecikme cezası ve gecikme zammı tutarları iade ve mahsup edilmez.

(8) Köy ve mahalle muhtarları, kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ile tarımda kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan, 5510 sayılı Kanuna, 2/9/1971 tarıhli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu mülga hükümlerine ve mülga 17/10/1983 tarıhlı ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa göre tescilleri yapıldığı hâlde prim borçları nedeniyle daha önceki ilgili kanunları uyarınca sigortalılık süreleri durdurulmuş olanlardan bu Kanunun yayımı tarıhı itibarıyla ıhya edilmemiş olanların kendileri veya hak sahipleri, bu Kanunun yayımı tarihini takip eden aybaşından itibaren iki ay içinde Kuruma müracaat ederek, durdurulan sigortalılık süreleri için ödeyecekleri prim tutarının, sigortalılık süreleri durdurulmamış gibi değerlendirilerek bu maddenin birinci fıkrası hükümlerine göre hesaplanmasını talep edebilirler. Hesaplanan borcun tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde durdurulan süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilir. Hesaplanan borcun tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmemesi hâlinde ihya işlemi geçerli sayılmaz ve bu fıkra kapsamında ödenmiş olan tutarlar ilgilinin başkaca prim borcunun bulunmaması kaydıyla faizsiz olarak iade edilir. Bu fıkra hükümlerinin uygulanmasında bu Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (a) ve (b) bentleri hükümleri uygulanmaz.

ile kesinleşmemiş idari para cezaları

MADDE 8- (1) 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin olup, bu Kanun hükümlerinden yararlanmak için bu Kanunun yayımı tarihini izleyen ikinci ayın sonuna kadar başvurulduğu hâlde bu sürenin sonuna kadar Kurumca resen tahakkuk ettirilerek işverene tebliğ edilememiş olan ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi asılları ile bu alacaklara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı hesaplanan sürenin başlangıç tarihinden bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, ılk taksit bu Kanuna göre hesaplanan tutarın işverene tebliğ edildiği tarıhi izleyen ikinci aydan başlamak üzere, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilir. Şu kadar ki bu Kanunun yayımı tarihini izleyen ikinci ayın sonuna kadar resen tahakkuk ettirilerek işverene tebliğ edilen eksik işçılık tutarları üzerinden hesaplanan sigorta prım tutarları, bu Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen alacaklar için öngörülen süre ve şekilde ödenir.

(2) 31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihinden önce tebliğ edilen ve bu tarıh itibarıyla (bu tarıh dâhil) kesinleşmemiş bulunan ve Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş olan idarı para cezası asıllarının *050's1 ile bu tutara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, idari para cezası asıllarının kalan 9050'si ile idarı para cezasına uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.

(3) 31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhil) yapılmış tespitlere ilişkin idarı para cezalarından bu Kanunun yayımı tarihinden sonra tebliğ edilenler için ilgililerce tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak idarı para cezasının 9050'sinin, ilk taksıtı tebligatı izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde altı eşit taksitte ödenmesi şartıyla idari para cezasının kalan 9050'sinin tahsilinden vazgeçilir. Şu kadar ki bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen süre içinde tebliğ edilen cezalar için bu madde hükmünden yararlanmak isteyenlerin anılan bentte belirtilen süre içerisinde, başvuru süresi otuz günden az kalmış ise otuz gün içinde başvuruda bulunmaları ve madde kapsamında ödenecek tutarların ilk taksitini 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen sürede, izleyen taksitleri ikişer aylık dönemler halınde altı eşit taksitte ödemeleri şartıyla maddeden yararlanılır.

(4) Bu Kanunun | inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamındakı alacaklardan bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen ilk taksıt ödeme süresinin sonuna kadar tahakkuk edenler de bu Kanunun 7 nci maddesine göre yapılandırılır.

(5) Bu madde ile 7 nci madde hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların, bu maddelerde belirtilen şartların yanı sıra dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları şarttır.

(6) Bu madde ile 7 nci madde hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan borçlular, taksit ödeme süresince tahakkuk eden sigorta primlerini çok zor durum olmaksızın bir takvim yılında ikiden fazla vadesinde ödememeleri ya da eksik ödemeleri hâlinde, belirtilen madde hükümlerine göre yapılandırılan borçlarına ılışkın kalan taksitlerini ödeme haklarını kaybederler.

Ortak hükümler

MADDE 9- (1) Bu Kanunun ılgılı maddelerindeki başvuru ve ödeme süresine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların;

a) Bu Kanunun yayımı tarıhıni izleyen ikinci ayın sonuna kadar ilgili idareye başvuruda bulunmaları,

b) Maliye Bakanlığına, Gümrük ve Ticaret Bakanlığına, il özel idarelerine, belediyelere ve

YİKOB»lara bağlı tahsil dairelerine ödenecek tutarların ilk taksitini bu Kanunun yayımı tarihini izleyen dördüncü aydan, Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsıl dairelerine ödenecek tutarların 1se

(2) Bu Kanuna göre ödenecek taksitlerin ödeme süresinin son gününün resmi tatile rastlaması hâlinde süre, tatıli izleyen ılk iş günü mesai saatı sonunda biter.

(3) Bu Kanun hükümlerine göre hesaplanan tutarlar peşin veya taksitler hâlinde ödenebilir.

a) Hesaplanan tutarların tamamının ilk taksit ödeme süresi içerisinde peşin olarak ödenmesi hâlinde katsayı uygulanmaz ve,

I) Feri alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların (bu Kanunun 4 üncü maddesine göre fer'i alacaklar yerine YI-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile birlikte hesaplanan gecikme faizi dâhil) 9090'nın tahsilinden vazgeçilir.

b) Hesaplanan tutarların tamamının ilk iki taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde katsayı uygulanmaz ve,

I) Fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarlar (bu Kanunun 4 üncü maddesine göre fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile birlikte hesaplanan gecikme faizi dâhil) üzerinden 9050 indirim yapılır.

c) Taksitle ödenmek istenmesi hâlinde, ılgılı maddelerde yer alan hükümler saklı kalmak şartıyla borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır. Tercih edilen taksıt süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz.

ç) Taksitle yapılacak ödemelerinde ilgili maddelere göre belirlenen tutar;

1) Altı eşit taksit için (1,045),

2) Dokuz eşit taksit için (1,083),

3) Onikı eşit taksıt ıçın (1,105),

4) On sekiz eşit taksit ıçın (1,15), katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksıt tutarı hesaplanır. Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda

bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir. Ancak, tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir.

d) Bu Kanun kapsamında ödenmesi gereken tutarlar; il özel idareleri ve bunlara bağlı kamu tüzel kışılığıni haiz kuruluşlar ile Spor Genel Müdürlüğü, Türkiye Futbol Federasyonu ve bağımsız spor federasyonlarına tescil edilmiş olan ve Türkiye'de sportif alanda faaliyette bulunan spor kulüplerince ikişer aylık dönemler hâlinde azami otuz altı eşit taksitte ödenebilir. Bu takdirde bu fıkra hükmüne göre hesaplanacak katsayı yırmı dört eşit taksıt için (1,194), otuz eşit taksit içın (1,238), otuz altı eşit taksit için (1,318) olarak uygulanır.

e) Bu Kanun kapsamında belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kışılığını haiz kuruluşlarca ödenmesi gereken tutarlar, belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan paylarından, 2/7/2008 tarihli ve 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasındaki 9640 oranı dikkate alınmaksızın aylık dönemler halinde azami yüz kırk dört eşit taksitte tahsil edilir. Ancak, bu kapsamda yapılacak kesinti tutarı her hâl ve takdirde bu idareler adına genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan payların aylık tutarının 9050'sını aşamaz.

I) Taksitle yapılacak ödemelerde belirlenen tutar;

(aa) Altı eşit taksıt içın (1,032), (bb) Dokuz eşit taksıt içın (1,053), (cc) Oniki eşit taksıt ıçın (1,064),

VUUJ ULUZGMILI yil LGaBDİL İLİN,

(ff) Kırksekiz eşit taksit ıçın (1,247),

(gg) Altmış eşit taksit içın (1,304),

(85) Yetmişiki eşit taksit içın (1,361),

(hh) Yüzkırkdört eşit taksıt ıçın (1,703), katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle aylık dönemler hâlinde tahsıl edilecek taksıt tutarı hesaplanır.

2) 5779 sayılı Kanuna göre yapılacak kesintilerin Bakanlar Kurulunca durdurulması hâlinde aylık taksitlerin ödeme süreleri kesinti yapılmayan aylar için de durdurulur ve taksit ödemeleri yönünden bu Kanun hükümlerine göre ıhlal nedeni sayılmaz. Bu taksitler, taksit ödeme süresinin sonundan itibaren ayrıca bir katsayı ve geç ödeme zammı uygulanmaksızın aylık dönemler itibarıyla paylardan kesinti suretiyle tahsil edilir. Taksit tutarlarının, bu bent kapsamındaki borçluların genel bütçe paylarından daha yüksek olması hâlinde ise eksik tutarlar borçlularca taksıt ödeme süresini takip eden ay sonuna kadar geç ödeme zammı uygulanmaksızın ödenir.

(4) Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsıl dairelerine bu Kanun kapsamında ödenecek olan alacakların 6183 sayılı Kanunun 41 inci maddesine göre kredi kartı kullanılmak suretiyle ödenmesi uygun görüldüğü takdirde, ödemeye aracılık yapan bankalarca, kart kullanıcılarına kredi kartı işlemine konu borç tutarının, taksitler hâlinde yansıtılması ve taksıt ödeme aylarında hesaplarına borç kaydedilmesi koşuluyla, bu ödemeler için ödeme tarıhı olarak kredi kartının kullanıldığı gün esas alınır ve borçluya tahsilatın yapıldığını gösteren makbuz verilir. Bu şekilde tahsil edilen tutarların bankalarca Hazine veya Sosyal Güvenlik Kurumu hesaplarına aktarılmasına ilişkin 6183 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde belirlenen süre, taksit aylarının son gününü izleyen günden itibaren hesaplanır. Taksitlerin kredi kartı kullanılmak suretiyle ödenmesi bu madde hükmüne göre katsayı uygulanmasına engel teşkil etmez.

(6) Bu Kanuna göre ödenmesi gereken taksitlerin ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi koşuluyla, kalan taksitlerden; bir takvim yılında iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksiti (peşin ödeme seçeneğinin tercih edilmesi hâlinde ilk taksıtı) izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun Sİ inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanılır. İlk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde de ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde matrah ve vergi artırımına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. Bu hüküm her bir madde ve alacaklı idareler açısından taksitlendirilen alacaklar için ayrı ayrı uygulanır.

(7) Bu Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrası ve 8 inci maddesinin altıncı fıkrasında, vadesinde ödenmesi öngörülen alacakların veya taksit tutarının 9ol0'unu aşmamak şartıyla 10 Türk lirasına (bu tutar dâhıl) kadar yapılmış eksik ödemeler ıçın bu Kanun hükümleri ihlal edilmiş sayılmaz.

(8) Bu Kanun kapsamına giren alacakların altıncı fıkrada belirtilen şekilde tamamen ödenmemiş olması hâlinde, bu Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrası ve 8 inci maddesinin altıncı fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla borçlular, ödedikleri tutarlar kadar bu Kanun hükümlerinden yararlanırlar.

(9) Bu Kanun kapsamına giren alacakların, bu Kanunun yayımı tarihinden önce 6183

sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca tecil edilip de tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olanlarından, kalan taksıt tutarları için borçlular, talep etmeleri hâlinde bu Kanun hükümlerinden yararlanabilirler. Bu takdirde tecil şartlarına uygun olarak ödenen taksit tutarları için tecil hükümleri geçerli sayılır. Bu şekilde ödenmiş taksıt tutarlarına tecil tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre için sadece ileili kanunda öneörülen faiz uyeulanır. Kalan taksit tutarları vadesinde

dj) 2.7. saylli Maluliuli SULİLi Ş İLİ HidUULSi, 1Y///2VUVTildalllili VE. SZ1LU saylli DUYULKŞulli Belediyesi Kanununun geçici 3 üncü maddesi kapsamında uzlaşılan alacaklar ile 10/9/2014 tarihli ve 6552 sayılı İş Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması ile Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci fıkrası kapsamında yapılandırılan alacaklar,

b) 6552 sayılı Kanun, 3/8/2016 tarıhlı ve 6736 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun, 18/5/2017 tarihli ve 7020 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hükümlerine göre bu Kanunun yayımı tarıhi itibarıyla taksit ödemeleri devam eden alacaklar ile 6736 sayılı Kanuna göre tahakkuk eden alacaklar,

hakkında uygulanmaz.

(11) Bu Kanundan yararlanılarak süresinde ödenen alacaklara, bu Kanunda yer alan hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanunun yayımı tarihinden sonrakı süreler ıçın faiz, gecikme zammı, gecikme cezası gibi fer'i amme alacağı hesaplanmaz.

(12) Bu Kanuna göre ödenecek alacaklarla ilgili olarak, tatbik edilen hacizler yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna isabet eden teminatlar iade edilir. Bu Kanuna göre ödenecek alacaklar nedeniyle tatbik edilen hacizlere konu mallar, borçlunun talebi hâlinde 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre alacaklı tahsil dairesince satılabilir. Bu talep, Kanun kapsamında ödenmesi gereken tutarların Kanun hükümlerine göre ödenmesine engel teşkil etmez.

(13) a) Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve ilgili maddeler uyarınca dava açmamaları veya açılan davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları gereken borçluların, bu Kanun hükümlerinden yararlanabilmeleri ıçın ilgili maddelerde belirlenen başvuru sürelerinde, yazılı olarak bu iradelerini belirtmeleri şarttır. Borçlularca, Kanun hükümlerinden yararlanılmak üzere davadan vazgeçilmesi hâlinde idarece de ihtilaflar sürdürülmez.

b) Davadan vazgeçme dilekçeleri ılgılı tahsil dairesine verilir ve bu dilekçelerin tahsıl dairelerine verildiği tarıh, ilgili yargı merciine verildiği tarıh sayılarak dilekçeler ilgili yargı merciine gönderilir. Maliye Bakanlığına bağlı tahsıl dairelerince tahsili gerektiği hâlde tahakkuku diğer kamu idarelerince yapılan alacaklara ilişkin ılgılı kamu idaresi aleyhine açılmış davalardan vazgeçme dilekçelerinin verileceği idari mercii belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

c) Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan vazgeçen borçluların bu ihtilaflarıyla ilgili olarak karar tarihine bakılmaksızın bu Kanunun yayımı tarıhinden sonra tebliğ edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz.

ç) Bu Kanun hükümlerinden yararlanılmak üzere vazgeçilen davalarda verilen kararlar ile hükmedilen yargılama gideri, avukatlık ücreti ve fer'ileri talep edilmez ve bu alacaklar için Icra takibi yapılamaz. Vazgeçme tarihinden önce ödenmiş olan yargılama giderleri ve avukatlık ücretleri geri alınmaz.

(14) İl özel idareleri, belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlar hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrası ile 8 inci maddesinin altıncı fıkrası hükümleri uygulanmaz.

(15) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin onuncu fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında beyan edilen vergilere, ödeme yönünden şartların ıhlali hâlinde, kesilmesi gereken vergi cezaları için 213 sayılı Kanunun 374 üncü maddesinde yer alan zamanaşımı süreleri ile bu Kanun kapsamındaki alacaklarla ilgili olarak mevzuatlarında yer alan özel hükümler saklı kalmak kaydıyla taksit ödeme süresince zamanaşımı süreleri işlemez.

(16) Bu Kanun kapsamına giren alacaklara karşılık bu Kanunun yayımı tarihinden önce

7190

tahsil edilmiş olan tutarlar, bu Kanun kapsamında tahsıl edilen tutarlar ıle bu maddenin dokuzuncu fıkrası kapsamında yapılan tecile ilişkin olarak 6183 sayılı Kanun veya diğer kanunlar uyarınca ödenen faizlerin bu Kanun hükümlerine dayanılarak red ve iadesi yapılmaz. (...)

(17) Bakanlar Kurulu, bu Kanunda öngörülen başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini bir aya kadar, yabancı ülkelerde de faaliyette bulunan vergi mükelleflerinden, Ekonomi Bakanlığı tarafından olağanüstü politik rıskın gerçekleştiği tespit edilen ülkede faaliyette bulunan ve bu

213 sayılı Kanunun 15 incı maddesine göre mücbir sebep hâlı ılan edilen yerlerdeki dairelere (alacaklı idarelere) mücbir sebep hâlinin vukuu tarihinden itibaren ödenmesi gereken taksitlerin ödeme süreleri, mücbir sebep hâlinin bitim tarıhını takıp eden aydan başlamak üzere topluca veya ayrı ayrı bir yıla kadar uzatmaya yetkilidir.

(18) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla 213 sayılı Kanunun 15 inci maddesine göre mücbir sebep hâli ilan edilmiş ve devam eden yerlerdeki vergi dairelerinde mükellefiyet kaydı bulunan mükellefler ile Sosyal Güvenlik Kurumunca mücbir sebep hâlı nedeniyle belge verme süresi ve prim ödemelerinin ertelendiği yerlerdeki kayıtlı işveren, sigortalı ve diğer prim ödeme yükümlülerinin, bu Kanunda öngörülen süre ve şekilde başvurmaları, beyan ve bildirim yükümlülüklerini yerine getirmeleri şartıyla Kanun kapsamında ödenmesi gereken taksitlerden, mücbir sebep hâli süresi içerisinde ödenmesi gereken taksitleri, mücbir sebep hâlinin bitim tarıhını takip eden aydan başlamak üzere 6 ay içinde ödenir.

(19) Bu maddenin on yedinci fıkrası hükümlerine göre mücbir sebep nedeniyle ödeme süresi uzatılan taksitler ile on sekizinci fıkra hükümlerine göre ödeme süresi uzatılan taksitler için altıncı fıkrada yer alan taksıtlerden ilk ikisının süresinde ödenmesi şartı aranmaz.

(20) Bu Kanunun uygulanmasına ilişkın usul ve esasları belirlemeye ilgisine göre Maliye Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı veya Sosyal Güvenlik Kurumu yetkilidir. İl özel idareleri, belediyeler ile YİKOB” lara ait amme alacaklarına ilişkin hükümlerin uygulanmasına dair usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca, diğer kurumlara ait alacaklara ilişkin usul ve esaslar bu kurumlar tarafından belirlenir.

Diğer hükümler

MADDE 10- (1) a) 6552, 6736 ve 7020 sayılı Kanunların ilgili hükümlerine göre yapılandırılan ve anılan Kanunlar kapsamında ödemeleri devam eden alacaklardan kalan taksitlerinin tamamının, bu Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının;

1) (a) bendinde belirtilen sürede ödenmesi halinde kalan taksit toplamı içinde yer alan Yİ-ÜFE tutarlarının 9090'ının (kalan tutarın sadece Yİ-ÜFE tutarından oluşması halinde anılan bendin (3) numaralı alt bendi kapsamında),

2) (b) bendinde belirtilen sürede ödenmesi halinde kalan taksit toplamı içinde yer alan Yİ-ÜFE tutarlarının 9650”sinin (kalan tutarın sadece Yİ-ÜFE tutarından oluşması halinde anılan bendin (3) numaralı alt bendi kapsamında),

tahsilinden vazgeçilir.

Bu takdirde, anılan Kanunlar kapsamında ödenen taksitler için yapılandırma hükümleri geçerli sayılır ve herhangı bir katsayı düzeltmesi yapılmaz, ödenmemiş taksitlere ilişkin kalan katsayı tutarlarının tahsilinden vazgeçilir.

b) 6552, 6736 ve 7020 sayılı Kanunların ilgili hükümlerine göre yapılandırılan ve bu Kanunun yayımı tarıhi itibarıyla anılan Kanunlar kapsamında ödemeleri devam eden alacaklardan, 6552 sayılı Kanunun; 73 üncü maddesinin onuncu fıkrasının (a) bendi, 80 inci maddesinin (a) bendi, 81 inci maddesiyle 5510 sayılı Kanuna eklenen geçici 60 ıncı maddenin altıncı fıkrası, 6736 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin altıncı fıkrası, 7020 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin altıncı fıkrası kapsamında bir takvim yılında iki veya daha az taksıtı süresinde ödememe veya eksik ödeme hakkının kullanılması nedeniyle bu Kanunun yayımı tarıhı itibarıyla ödenmeyen veya eksik ödenen taksıt tutarlarının, son taksıti izleyen aydan ve ödeme süresi önce gelen taksitten başlamak

üzere ikişer aylık dönemler (taksit ödemeleri aylık olan alacaklarda her ay) halinde, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun Sl inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla anılan Kanunların hükümlerinden yararlanılır. Bu hüküm kapsamında ödeme süresi uzatılan taksitlerden birinin ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde anılan Kanunların hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir.

c) 6552, 6736 ve 7020 sayılı Kanunların ilgili hükümlerine göre yapılandırılan ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla anılan Kanunlar kapsamında ödemeleri devam eden alacaklar için

câz kanımı Kanımlardan yararlanma cartı olarak gotirilen takcıt deme dcürecnce her hir talarım yılı

(4) 5510 sayılı Kanun kapsamından çıkarılan işyerlerine ilişkin olup işyerine ait borcun tamamının ödeme süresi 31/12/2015 veya önceki bir tarihe ilişkin olduğu hâlde ödenmemiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ve idari para cezası asılları toplamı 100 Türk lirasını aşmayan alacaklar ile tutarına bakılmaksızın bu alacaklara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'ilerinin ve aslı ödenmiş olan fer'i alacaklardan tutarı 200 Türk lirasını aşmayanların tahsilinden vazgeçilir.

(5) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılmasını gerektirir nitelikte çalışması nedeniyle ilgili mevzuatına göre sosyal güvenlik destek primi ödemesi gereken sigortalıların bu Kanunun yayımı tarıhı itibarıyla ödenmemiş bulunan sosyal güvenlik destek primi borçları ve bu borca bağlı gecikme cezası, gecikme zammı gibi fer'i alacaklar terkin edilir.

(6) İşverenlerin ve üçüncü şahısların, 5510 sayılı Kanunun 14 üncü, 21 inci, 23 üncü, 39 uncu ve 76 ncı maddeleri, 17/7/1964 tarıhlı ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunun mülga 10 uncu, 26 ncı, 27 nci ve 28 inci maddeleri, 1479 sayılı Kanunun mülga 63 üncü maddesi ve 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun mülga 129 uncu maddesi gereğince Iş kazası ve meslek hastalığı, malullük, adi malullük ve ölüm halleri ile genel sağlık sigortalısına ve bunların bakmakla yükümlü olduğu kişilere yönelik fiiller nedeniyle ödemekle yükümlü bulundukları her türlü borçları ile bu borçlara kanuni faiz uygulanan sürenin başlangıcından bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi halinde bu borçlara uygulanan kanuni faizın tahsilinden vazgeçılir.

(7) Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından fazla veya yersiz olarak ödendiği tespit edilen ve 506 sayılı Kanunun, 1479 sayılı Kanunun, 17/10/1983 tarihli ve 2925 sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununun, 2926 sayılı Kanunun, 5434 sayılı Kanunun mülga hükümleri ve 5510 sayılı Kanunun 96 ncı maddesi gereğince tahsıl edilmesi gereken gelir ve aylıklara ilişkin borç asılları ile bu borçlara kanuni faiz uygulanan sürenin başlangıcından bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi halinde bu borçlara uygulanan kanunı faizin tahsilinden vazgeçilir.

Yürürlük

MADDE 27-(1) Bu Kanunun;

a) 13 üncü maddesi 1/6/2018 tarihinde,

b) 14 üncü maddesi 6/4/2018 tarihinden ıtıbaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

c) 18 inci, 19 uncu, 20 nci ve 21 inci maddeleri 1/1/2019 tarihinde,

ç) Diğer maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer.

3) YAPILANDIRMA KAPSAMINA GİREN KURUM ALACAKLARI, TÜRÜ VE

DÖNEMİ

7143 sayılı Kanun hükümleri uyarınca;

2018 yılı Mart ayı/dönemi ve önceki aylara ilişkin olup, bu Kanunun yayım tarihi olan 18/5/2018 tarihinden önce tahakkuk ettiği hâlde 18/5/2018 tarıhı itibarıyla ödenmemiş olan; (Bu Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamındaki alacaklardan bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen ilk taksit ödeme süresinin sonuna kadar tahakkuk edenler de bu Kanunun 7 nci maddesine <öre vanılandırılır )

Kdişlliği, UK Kdiğiik PIHlli, iŞSiZlik SiSLlladaSi pilili, SU5ydi SUVULLNIİK ULSLUK PIllli,

3.2- 7143 sayılı Kanuna göre, yapılan başvuru tarıhı itibarıyla ilgili mevzuatına göre ödenme imkânı ortadan kalkmamış isteğe bağlı sigorta primi (5510 sayılı Kanunun Geçici 16 ncı maddesi kapsamında gelir vergisinden muaf olan kadın sigortalıların isteğe bağlı sigorta primi dâhil) ile topluluk sigortası primi,

3.3- İlgili Kanunları gereğince Kurumumuzca takip edilmekte olan damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı,

3.4- 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin olup bu 18/5/2018 tarihinden önce Kurumca re'sen tahakkuk ettirilerek işverene tebliğ edildiği halde 18/5/2018 tarıhi itibarıyla ödenmemiş olan; özel nitelikteki ınşaatlar

ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma veya tespitler sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi,

3.5- 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile 1ıhale konusu işlere ilişkin olup, bu Kanun hükümlerinden yararlanmak için bu 18/5/2018 tarıhını izleyen ikinci ayın sonuna kadar (31/7/2018) başvurulduğu halde bu sürenin sonuna kadar Kurumca re'sen tahakkuk ettirilerek işverene tebliğ edilememiş olan ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçılık tutarı üzerinden hesaplanan sigorta prımı,

3.6- 31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olup 7143 sayılı Kanunun yayımı tarihi olan 18/5/2018 tarıhi itibarıyla (bu tarıh dâhil) tebliğ edilmekle birlikte, kesinleşmiş/kesinleşmemiş olanlar ile 18/5/2018 tarihinden sonra tebliğ edilen ıdarı para cezaları,

3.7- Bu madde kapsamına giren ve 18/5/2018 tarihinden önce asılları ödenen alacakların; 18/5/2018 tarıhı itibarıyla henüz ödenmemiş olan fer'ileri,

3.8- 5510 sayılı Kanunun ek 5 ve ek 6 ncı maddeleri kapsamında sigortalı olanlara ait sigorta primi, 3.9- 2925 sayılı Kanun kapsamındakı tarım sigortalılarına ılışkın sigorta prımı,

3.10- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılık statüsünden kaynaklanan ve 18/5/2018 tarıhı itibarıyla ilgili kanunlar gereği durdurulmuş sürelere ilişkin primler,

3.11- Kurumumuz tarafından, 18/5/2018 tarihine kadar fazla veya yersiz olarak ödenen gelir veya aylıklara ılışkın alacaklar,

ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları, yeniden yapılandırılması mümkün olan Kurum alacaklarını oluşturmaktadır.

5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortası prim borçlarına ilişkin hususlar 14 üncü bölümde açıklanmıştır.

4) BAŞVURU SÜRESİ, YERİ, ŞEKLİ VE TAKSİT ÖDEME SÜRELERİ

7143 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca; borçluların kapsama giren Kurum alacaklarını yapılandırabilmeleri için 31/7/2018 tarıhı mesai bitimine kadar

ilgili üniteye/birime şahsen, posta veya 31/7/2018 saat 23.59 a kadar e-sigorta yoluyla başvuruda bulunmaları gerekmektedir.

Ancak, belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kiışıliğıni haiz kuruluşların 31/7/2018 tarıhı mesai bitimine kadar başvuruda bulunmamaları halinde, bu kuruluşların kapsama giren borçları başvuru şartı aranmadan 144 aylık eşit taksitlerle yapılandırılacaktır.

Bu duruma göre Kanunda aksine bir düzenleme olmayan hallerde;

4.1- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalıştırılan sigortalılardan kaynaklanan sigorta primi, ışsızlık sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi, idari para cezası, damga vergisi, özel işlem vergisi, eğitime katkı payı ve eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları için örneği Ek:1/a' da yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle

sigortalılık statüsünden kaynaklanan prim borçları için örneği Ek:1/b? de yer alan başvuru formunun doldurulması suretiyle elden veya posta yoluyla,

a) Prim borçları yönünden herhangi bir sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

b) Durdurulan sigortalılık sürelerinin ihyasına ilişkin prim borçları yönünden sigortalılık dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik ıl müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

4.3- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında çalıştırılan sigortalılardan kaynaklanan,

a) Emeklilik keseneği ve kurum karşılığı ile sigorta primi için örneği Ek:1/c” de yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle, e-sigorta kanalıyla veya elden ya da posta yoluyla Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü Primler Daire Başkanlığına,

b) Fiili hizmet süresi zammı ve itibarı hizmet süresine ilişkin prim borçları ıçın örneği Ek:1/ç' de yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle e-sigorta kanalıyla veya elden ya da posta yoluyla Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü Primler Daire Başkanlığına,

c) İdari para cezası borçları için örneği Ek:1/d? de yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle e-sigorta kanalıyla veya elden ya da posta yoluyla işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

d) Ek karşılık prim borçları için örneği Ek:1/e' de yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle e-sigorta kanalıyla veya elden ya da posta yoluyla Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü Primler Daire Başkanlığına,

başvurulması gerekmektedir.

Bu Kanunun 10 uncu maddesinin beşinci fıkrası gereği, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılmasını gerektirir nitelikte çalışması nedeniyle ılgılı mevzuatına göre sosyal güvenlik destek primi ödemesi gereken sigortalıların 18/5/2018 tarıhi itibarıyla ödenmemiş bulunan sosyal güvenlik destek primi borçları ve bu borca bağlı gecikme cezası, gecikme zammı gibi fer'i alacaklar terkin edildiğinden bu kapsamda borcu bulunan sigortalıların müracaatına gerek olmadan sosyal güvenlik destek primi borçları terkin edilecektir.

Ek karşılık prim borçları yönünden MOSİP Sistemi kanalıyla yapılacak olan yeniden yapılandırma başvuruları Kurum internet sayfasında (www.sgk.gov.tr) “E-SGK” menüsünün içerisinde yer alan “MOSİP” üzerinden “Kesenek Bilgi Sistemi” kullanıcı adı ve şifresi girilmek suretiyle yapılacaktır. Başvuruların onaylanmasını müteakip ödeme planı görüntülenebilecektir.

5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran kamu idarelerinden, kapatılması veya faaliyetine son verilmesi nedeniyle kesenek bilgi sistemi kullanıcı adı ve şifreleri iptal edilenlerin emeklilik keseneği ve kurum karşılığı ile prim borçları, fili hizmet süresi zammı ve itibari hizmet süresine ilişkin kesenek-kurum karşılığı ile prim borçları, ek karşılık prim borçları yönünden Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü Primler Daire Başkanlığına, idari para cezası borçları yönünden ise işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine, elden veya posta yoluyla yapılması gerekmektedir.

4.4- 5510 sayılı Kanunun Ek 5 ve Ek 6 ncı maddeleri kapsamındaki sigortalılar, 4(a) İsteğe Bağlı Sigortalılar (506 SK Mülga 85. Md), 4(a) Topluluk Sigortalıları (Avukat/Noter-506 SK Mülga 86. Md.), Yurtdışı Topluluk Sigortalıları (5510 SK 5. Md (g) bendi), Kısmi Süreli Çalışanlardan Ay İçerisinde Eksik Kalan Günlerini İsteğe Bağlı Olarak Ödeyen Sigortalılar ile 2925 Sayılı Kanuna Tabi Tarım Sigortalıları için örneği Ek:1/f de yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle elden veya posta yoluyla sigortalı dosyalarının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

4.5- 5510 sayılı Kanunun Ek 9 uncu maddesi kapsamında ev hizmetlerinde 10 günden fazla sigortalı çalıştıran işverenlere ilişkın prım alacakları ıçın örneği Ek:1/g” de yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle elden veya posta yoluyla işveren dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

46- 593926 sayılı Kahahatler Kanununa eöre tarımsal kesint1 sorumlularına uvculanan 1dari

dil U4 ui A e ALAN ... Çi pa vuyaalık ALAYLI,

4.7- Kurumumuz tarafından fazla veya yersiz olarak ödendiği tespit edilen gelir ve aylıklara ilişkin alacaklar için, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının;

- (a) bendi kapsamındaki sigortalıların ıkametgâhının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

- (b) bendi kapsamındaki sigortalıların sigortalı dosyalarının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine,

- (c) bendi kapsamındaki sigortalılar hakkında işlem yapılmak üzere “Mithatpaşa Caddesi No:7 Sıhhiye/Ankara” adresinde bulunan Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Ödemeler Daire Başkanlığına,

örneği Ek:1/1'da yer alan başvuru formu doldurulmak suretiyle elden ya da posta yoluyla, başvuruda bulunmaları gerekmektedir.

e-sigorta kanalıyla yapılacak olan yeniden yapılandırma başvurularının www.sgk.gov.tr adresinden e-sigorta kullanıcı kodu ve şifresi / kesenek bilgi sistemi kullanıcı adı ve şifresi girilmek suretiyle yapılması mümkün bulunmaktadır.

Ancak, kanun kapsamından çıkmış olup daha önce e-sigorta kullanıcı kodu ve şifresi almamış veya e-sigorta kullanıcı kodu ve şifresini unutmuş olan işverenlerce e-sigorta kanalıyla başvuru yapılamayacağından, bu nitelikteki işyeri işverenlerince yeniden yapılandırma başvurularının elden ya da posta kanalıyla işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine yapılması gerekmektedir.

e-sigorta kanalıyla yapılacak başvurularda, başvuru girişinin yapılması sırasında işverence yapılan işlemin mutlak surette onaylanması gerekmektedir.

5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalıştırılan sigortalılardan kaynaklanan borçlar için e-sigorta kanalıyla yapılan başvuruların listesi, Kurumumuz işveren intra sisteminde mevcut tahsılat/yapılandırmalar/7143 menüsü üzerinden alınacaktır.

4.8- Çeşitli başvuruların değerlendirilmesi,

4.8.1- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran işverenlerce aynı veya farklı illerde birden fazla işyerinin bulunması halinde her bir işyeri için ayrı ayrı başvuruda bulunulması gerekmekle birlikte, başvuru süresi içinde bazı işyerleri için yapılandırma başvurusunda bulunulduğu halde bazı işyerleri için yapılandırma başvurusunda bulunulmadığı durumlarda, süresi içinde yapılan başvurusunu, ilk taksit ödeme süresinin son günü olan 31/8/2018 tarihine kadar ispat ederek ve yazılı olarak başvuruda bulunmak kaydıyla, bu işyerleri için de süresi içinde başvuruda bulunulmuş kabul edilerek işlemler sonuçlandırılacaktır.

4.8.2- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1), (2) veya

(3) no'lu alt bentleri ile (4) no'lu alt bendinden kaynaklanan prim borçları ya da durdurulan süreler için ayrı ayrı başvuruda bulunmaları gerekirken yalnızca biri için süresi içerisinde başvuruda bulunan sigortalılar, ılk taksıt ödeme süresinin son günü olan 31/8/2018 tarihine kadar yazılı olarak başvuruda bulunmak kaydıyla, diğer borç türleri ıçın de başvuruda bulunmuş kabul edilecektir.

4.8.3- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalıların dosyalarının bulunduğu ünitelerin dışında başvuruda bulunmaları halinde, başvuru yapılan ünitece yapılandırma ile ilgili herhangi bir işlem yapılmadan başvuru formları sigortalının dosyasının bulunduğu üniteye gönderilecektir. Yapılandırma işlemleri dosyasının bulunduğu ünitece yapılacak olup, ödeme planı 7201 sayılı Kanuna göre sigortalıya tebliğ edilecektir.

4.8.4- Başvuruların posta yolu ile yapılması halinde; taahhütlü, iadeli taahhütlü, APS veya PTT Kargo yoluyla yapılan gönderilerde, başvuru formunun/dilekçenin postaya verildiği tarih Kuruma verildiği tarih, buna karşılık, adi posta yolunun tercih edilmiş olması halinde, başvuru formunun Kurum evrak kayıtlarına giriş tarıhı Kuruma verildiği tarıh olarak kabul edilecektir.

birimine veya sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine gönderilecektir. 4.8.6- Bir borç türünden başvuru süresi içinde yapılan geçerli başvuruların, ilk taksit

ödeme süresinin son günü olan 31/8/2018 tarihine kadar ispat ederek ve yazılı olarak başvuruda bulunmak kaydıyla, bu yapılandırma kapsamına giren diğer borç türleri için de kabul edilecektir.

4.8.7- Gerek 6736 sayılı Kanun gerekse de 7020 sayılı Kanun kapsamında uygulamaya konulan yapılandırma işlemleri sırasında ve 2016-18, 2016-22, 2017-6 ve 2017-21 sayılı genelgelerle veya münferit talımatlarla uygulamaya işlerlik kazandırmak ve amaca uygun azamı faydanın sağlanmasını teminen ünitelerimizce düşülen tereddütlere istinaden yapılacak işlemler ile ılgılı olarak verilen talimatlar aşağıda belirtilmiş olup, belirtilen talimatlara kıyasen uygulama yapılması mümkün bulunmaktadır.

I) Kurumumuza borçlu olan şirketin yapılandırmaya başvurmamasına rağmen, ortakların başvuru süresi içinde kendi hisselerine düşen borçları ıçın yapılandırma talebinde bulunmaları halinde bu taleplerin geçerli kabul edilmesi,

2) Kurumumuza borçlu olmalarına rağmen, yapılandırma başvurusunda bulunmayan şirketlerin, şirket ortaklığı/şirket müdürlüğü/yönetim kurulu üyeliği (vb.) sona erenlerin sorumlu olduğu dönemlerden kaynaklanan borçları için yapılandırma başvuru süresi içindeki taleplerinin kabul edilmesi,

3) Şirketin, süresi içinde yapılandırma talebinde bulunmasına rağmen, ortağın yine de ilk taksit ödeme süresi sonuna kadar, kendi ortaklığından kaynaklanan borcu için yapılandırılma talebinde bulunması halinde bu talebinin kabul edilmesi, (şirketin ve ortağın borçlarını muntazam ödeyerek bitirilmesi durumunda, ortaktan mükerrer olarak tahsıl edilen tutar iade edilecektir.)

4) Gerçek kişi işverenliğinden kaynaklanan, kapsama giren borçlarını başvuru süresi içinde yapılandırma talebinde bulunan borçlunun, ortağı veya kanuni temsilcisi olduğu şirketten kaynaklanan borcunu ilk taksıt ödeme süresinin sonuna kadar yapılandırma talebinde bulunması halinde, yapılandırma talebinin kabul edilmesi,

5) Kuruma borcunun olmaması nedeniyle başvuru süresi içerisinde (31/7/2018” e kadar bu tarıh dâhil) yapılandırma başvurusunda bulunmayan işverenin, 31/8/2018 tarihine kadar 31/3/2018 tarıhı ve öncesi döneme ilişkin mahkeme kararı, denetim raporu, diğer kamu kurum ve kuruluşlarından alınan bilgi ve belgelerden dolayı tahakkuk eden bir borcun oluşması ve işverenin bu borcu için 31/8/2018 tarihine kadar yapılandırma talebinde bulunması halinde, işverenin süresinde yapılandırma talebinde bulunup bulunmadığına bakılmaksızın başvurusunun kabul edilmesi,

6) Borcu olmaması nedeniyle asıl işverenin yapılandırma müracaatında bulunmaması ancak yapılan denetimler sonucu alt işverenlerden birinin yapılandırma kapsama girecek borcunun 31/7/2018 tarihinden sonra tahakkuk etmesi durumunda alt işverenin ilk taksit ödeme süresi sonuna kadar yapacağı yapılandırma müracaat talebinin, yazılı olarak talep etmesi halinde asıl işveren

açısından da geçerli bir müracaat olarak kabul edilmesi,

7) 4/a, b, c kapsamında sigortalı/ışveren olanların, bir statüden kaynaklanan borçları için süresinde yapılan başvurunun, ilk taksit ödeme süresi içinde yazılı olarak yapılması halinde diğer sigortalılık/işverenlikten kaynaklanan borçlar için geçerli kabul edilmesi,

4.8.8- Kurumumuz tarafından fazla veya yersiz olarak ödenen gelir veya aylıklara ilişkin 5510 sayılı Kanunun;

- 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalılar hakkında yapılan başvuruların yapılandırma işlemlerinin borcun bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğünün takip birimlerince yürütülmesi,

- 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamındaki sigortalılar hakkında işlem yapılmak üzere Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Ödemeler Daire Başkanlığına yapılacak olan başvurular, Kamu Görevlileri Ödemeler Daire Başkanlığınca incelenerek işlem yapılmak üzere, borcu çıkartan sosyal güvenlik il müdürlüğüne, gelir ve aylık almayanlara ait başvurular ise borcun bulunduğu sosyal güvenlik Il müdürlüğü takip birimlerine

5) YENİDEN YAPILANDIRMA USÜL VE ESASLARI

7143 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin ilgili fıkralarında belirtilen hükümler kapsamında yapılandırılan tutarın ılk taksit ödeme süresinin sonuna (31/8/2018 bu tarıh dâhil) kadar peşin,

Taksitle ödeme talebinde bulunmaları halinde ise; ilk taksit ödeme süresinin sona erdiği 31/8/2018 tarihinden itibaren ikişer aylık eşit taksitler halinde ödenmesi gerekmektedir.

5.I1- Prim, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı alacaklarının genel olarak hesaplanması,

7143 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasında; Yapılandırma kapsamına giren borç asılları ile bu alacaklara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden Kanunun yayımlandığı tarihe kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi halinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgeçileceği,

9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendinde; söz konusu alacakların tamamının, ilk taksit ödenme süresi (31/8/2018 bu tarih dâhıl) içinde (peşin) ödenmesi halinde bu tutara katsayı uygulanmayacağı ve Kanunun yayımlandığı tarihten, ödeme tarihine kadar geçen süre için her hangi bir faizın alınmayacağı; ilk taksıt ödeme süresi içerisinde tamamen ödenmesi halinde, fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar üzerinden ayrıca “o 90 indirim yapılacağı,

9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde; söz konusu alacakların, ilk iki taksit ödenme süresi içinde ödenmesi halinde bu tutara katsayı uygulanmayacağı ve Kanunun yayımlandığı tarihten, ödeme tarihine kadar geçen süre için her hangi bir faizın alınmayacağı; ılk iki taksit ödeme süresi (31/10/2018 bu tarih dâhil) içerisinde tamamen ödenmesi halinde, fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar üzerinden ayrıca “o 50 indirim yapılacağı,

7 nci maddesinin dördüncü fıkrasında ise, bu kanun kapsamına giren alacakların, asıllarının Kanunun yayımlandığı tarihten önce ödenmiş olmasına rağmen fer 'ilerinin Kanunun yayımlandığı tarıh itibarıyla ödenmemiş olduğu durumlarda, aslı ödenmiş fer'i alacağın “o 40 ının Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi halinde kalan 9 60 ının tahsilinden vazgeçileceği,

Hükme bağlanmıştır.

Buna göre, alacak asıllarına ilave edilecek tutar, alacağın ödeme vadesinin sona ermesine ya da alacak aslının tahsil edilmiş olmasına rağmen fer'isinin tahsıl edilmemiş olmasına göre farklı şekilde hesaplanacaktır.

a) Alacak asıllarının yeniden yapılandırılması

7143 sayılı Kanun kapsamına giren alacak asıllarına, ödeme vadesinin sona erdiği tarihten, Kanunun yayımlandığı 18/5/2018 tarihine kadar (bu tarıh hariç) geçen süre için Ek:2'de yer alan TEFE/ÜFE/Yİ-ÜFE aylık değişim oranları basit usulde uygulanmak suretiyle, gecikme cezası ve gecikme zammı yerine tahsil edilecek tutar hesaplanacaktır.

Dolayısıyla, kapsama giren alacaklar içın; -31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranları,

- 1/1/2005 tarihinden 31/12/2013 tarihine kadar üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim oranları,

- 1/1/2014 tarihinden 31/10/2016 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları,

- 1/11/2016 tarihinden itibaren (Kanunun yayımlandığı ay da dâhil olmak üzere) aylık © 0.35 oranı

basit usulde uygulanmak suretiyle gecikme cezası ve gecikme zammı yerine tahsil edilecek tutar hesaplanacaktır.

Mayıs ayı için 96.0.35 oranı 17 günlük olarak hesaplanacaktır.

Gecikme cezası ve gecikme zammı yerine dikkate alınacak tutarın hesaplanması sırasında, esas alınacak oran TEFE/ÜFE/Yİ-ÜFE aylık değişim oranları artı (4) değerler toplanmak, eksi (<) değerler düşülmek suretiyle hesaplanacaktır.

Sonuç itibarıyla; gecikme cezası ve gecikme zammının yerine dikkate alınacak tutarın hesaplanmasının ardından, bulunan bu tutar ile alacak aslı toplanarak yeniden yapılandırılmış olan alacak tutarı hesaplanmış olacaktır.

b) Aslı ödenmiş fer'i alacaklar için hesaplama

7143 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca; Kapsama giren alacak asıllarının 7143 sayılı Kanunun yayımlandığı 18/5/2018 tarihinden önce ödenmiş olmasına rağmen ferilerinin ödenmemiş olduğu durumlarda, fer'i alacaklara Kanunun yürürlük tarihi olan 18/5/2018 tarihine kadar sosyal güvenlik mevzuatının ilgili hükümleri doğrultusunda hesaplanan tutarın “6 40'ı yeniden yapılandırmaya esas alınacaktır.

5.2- İdari para cezası alacaklarının genel olarak hesaplanması

7143 sayılı Kanunun | inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinin (4) numaralı alt bendinde; “31/3/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olup ilgili kanunları uyarınca uygulanan idarı para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,”

7 nci maddesinin üçüncü fıkrasında; “31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhıl) yapılan tespitlere ilişkin olup 18/5/2018 tarihinden önce kesinleştiği hâlde 18/5/2018 tarıhı itibarıyla ödenmemiş olan idari para cezası asıllarının 9050'si ile bu tutara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden 18/5/2018 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, idari para cezası asıllarının kalan *050'si1 ile idari para cezasına uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.”

8 inci maddesinin ikinci fıkrasında; “31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhıl) yapılan tespitlere ilişkin olup 18/5/2018 tarihinden önce tebliğ edilen ve bu tarıh itibarıyla (bu tarıh dâhil) kesinleşmemiş bulunan ve Kanunun yayımı tarıhı itibarıyla ödenmemiş olan idari para cezası asıllarının 650'si ile bu tutara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden 18/5/2018 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, idari para cezası asıllarının kalan 9050'si ile idari para cezasına

uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçıilir.”

8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında; “31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhil) yapılmış tespitlere ilişkin idari para cezalarından 18/5/2018 tarihinden sonra tebliğ edilenler için ilgililerce tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak idarı para cezasının “050'sinin, ılk taksıtı tebligatı izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde altı eşit taksitte ödenmesi şartıyla idari para cezasının kalan *050'sinin tahsilinden vazgeçilir. Şu kadar ki bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen süre içinde tebliğ edilen cezalar için bu madde hükmünden yararlanmak isteyenlerin anılan bentte belirtilen süre içerisinde, başvuru süresi otuz günden az kalmış ise otuz gün içinde başvuruda bulunmaları ve madde kapsamında ödenecek tutarların ilk taksitini 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen sürede, izleyen taksitleri ikişer aylık dönemler halinde altı eşit taksitte ödemeleri şartıyla maddeden yararlanılır.”

8 inci maddesinin dördüncü fıkrasında; “Bu Kanunun | inci maddesinin birinci fıkrasının (€) bendi kapsamındaki alacaklardan bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen ılk taksıt ödeme süresinin sonuna kadar tahakkuk edenler de bu Kanunun 7 nci maddesine göre yapılandırılır.”

a) 31///2018 tarihine kadar yapılandırma başvurusunda bulunanlara 31/8/2018 tarihine kadar tebliğ edilmiş idari para cezaları;

31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olup 31.7.2018 tarihine kadar bu Kanun kapsamına giren herhangi bir borç türü için başvuruda bulunmuş olan borçlulara 31/8/2018 tarihine kadar tebliğ edilen idari para cezası asıllarının 9050'si ile bu tutara, ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden 18/5/2018 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın bu kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi halinde (peşin / taksitle) idari para cezası asıllarından kalan 9050'si ile idari para cezasına uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.

b) 31/7/2018 tarihine kadar yapılandırma başvurusunda bulunmayanlara tebliğ edilen idari para cezaları

Son başvuru tarihine kadar (31/7/2018) yapılandırma başvurusu olmayan borçlular içın, 31/3/2018 tarihinden önce (bu tarıh dâhil) yapılmış tespitlere ilişkin olup Kanunun yayım tarıhı olan 18/5/2018 tarihinden sonra tebliğ edilen idari para cezalarını, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunulması şartıyla idari para cezasının 9050'si için ilk taksiti, tebliği takip eden aydan başlanılarak, izleyen taksitleri ikişer aylık dönemler halinde altı eşit taksitte ödemeleri durumunda bu Kanun hükümlerinden yararlandırılırlar

c) Idari para cezasının sisteme girilmesi

İdari para cezalarının sisteme girilmesi sırasında, işveren intra sistemi İDARİ PARA CEZASI başlığı altında bulunan İDARİ PARA CEZASI GİRİŞ menüsünden, İPC'nin Oluştuğu Tarıh:..../...../..... alanına, idari para cezasına konu fiilin işlendiği tarıh yazılacaktır.

5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamındaki sigortalılık statüsünden kaynaklanan idari para cezası borçlarına ait yeniden yapılandırma işlemleri sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezleri tarafından MOSİP sisteminde hazırlanan yapılandırma programı vasıtasıyla yapılacak olup, idari para cezası borcunun yapılandırma kapsamına girip girmeyeceği, “Kesenek4cİntra” programındaki “İdari Para Cezası İşlemleri” uygulaması veri tabanında mevcut idari para cezası kaydına ait dönem ve işverene tebliğ ve tebellüğ tarihi, itiraz tarihi bilgilerine göre belirleneceğinden, MOSİP Sistemindeki yapılandırma programında başvuruların onaylanarak ödeme planı oluşturulmasından önce, tebliğ

edildiği halde tebellüğ tarıhi girilmemiş olanların tebellüğ tarihlerinin sisteme girilmesi sonrasında ödeme planları oluşturulacaktır.

Diğer taraftan, 5510 sayılı Kanunda öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmesi gereken sürenin son gününün resmi tatile rastlaması halinde, süre her ne kadar takıp eden ilk ış gününe uzasa da, yükümlülüklerin resmi tatılı izleyen ılk iş günü içinde de yerine getirilmemesi halinde, idari para cezasına konu fiil yasal verilmesi gereken sürenin son gününde işlenmiş sayıldığından, bu nitelikteki idari para cezalarının sisteme girişi sırasında, IPC' nin Oluştuğu Tarih: / / alanına sürenin son gününün resmi tatile rastlayıp rastlamadığına bakılmaksızın, yasal sürenin son günü yazılacaktır.

Diğer taraftan, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındakı sigortalılık statüsünden kaynaklanan idarı para cezalarının yeniden yapılandırılması sırasında, alacak aslından “o 50 oranında yapılacak olan terkin tutarı, yukarıda belirtilen açıklamalar doğrultusunda sosyal güvenlik ıl müdürlüklerindeki/sosyal güvenlik merkezlerindeki ilgili personel tarafından belirlenerek sisteme girilecektir.

Dolayısıyla, 31/3/2018 tarihi ve öncesinde yapılan tespitlere istinaden uygulanan idari para (Oo cezası Oo tutarı (Oo ünitedeki Oo kullanıcılar o tarafından, işveren intra sistemi Tahsilat/Yapılandırmalar/7143 seçeneği altında bulunan İPC Terkin menüsü vasıtasıyla, İPC? nın terkin edilen 9050 oranındaki tutarı kaydedilecektir.

296 caxnlı Kahahatlaear Kanıma oöre tarımcdal kecıntı camımlhıları alewvwhine 2192/9019 tarıhı

L(dlAKKUKRU ULUZLULULUPp USLNLIU UNE UULUULEUI,

5.3) Prim, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, idari para cezası, damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı alacaklarının peşin veya taksitler halinde ödenecek tutarının hesaplanması ve borcun ödenme süresi,

7143 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde; ılk taksit ödeme süresi içinde peşin veya taksitle ödeme yöntemleri belirtilmiş bulunmaktadır.

Buna göre, yapılandırılan borçların peşin veya taksitler halinde ödenmesi mümkün bulunduğundan, başvuru formlarına, borcun ne şekilde (peşin veya taksitle) ödeneceği, taksitle ödeme yolunun tercih edilmesi halinde her bir borç türü için talep edilen taksit sayısı mutlaka yazılacaktır.

Diğer taraftan, yeniden yapılandırılan alacak tutarının tamamının 7143 sayılı Kanunda belirtilen süre içinde peşin veya taksıtler halınde ödenmesi durumunda,

- Idari para cezası dışındaki alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tamamının,

- Aslı ödenmiş fer'i alacak niteliğindeki alacakların kalan 96 60'ının,

-Idari para cezası asıllarının 9050'si ile ıdarı para cezasına uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklarının tamamının

tahsilinden vazgeçilmektedir.

Her bir döneme ait borç aslı için hesaplanan gecikme cezası ve gecikme zammı toplamı yerine, aynı dönemlere ait TEFE/ÜFE ve Yİ-ÜFE oranlarının ayrı ayrı dikkate alınmak suretiyle bulunan ve borç aslına uygulanarak tespit edilen TEFE/ÜFE/Yİ-ÜFE toplam tutarlarının alınması gerekmektedir.

Bu durumda borç aslı için hesaplanan gecikme cezası ve gecikme zammı toplamı ile TEFE/ÜFE/Yİ-ÜFE toplam tutarları arasındaki fark Kurumumuz tarafından borçlu lehine tahsilinden vazgeçilen tutarı,

Her bir borç için aynı döneme ait hesaplanacak gecikme cezası ve gecikme zammı toplam tutarı ile TEFE/ÜFE/Yİ-ÜFE toplam tutarları arasındaki tutar, ay/dönem bazında tahsilinden vazgeçilen alacak tutarını; yine her iki kalemin toplamlarının mukayesesi ise genel dönem itibarıyla tahsilinden vazgeçilen toplam alacak tutarını,

göstermektedir.

Bu bağlamda, borçlularca talep edilecek ödeme şekline bakılarak peşin veya taksitle ödenecek tutarın hesaplanması ve hesaplanan borçların ödeme süreleri aşağıda açıklanmıştır.

a)Peşin ödenecek tutarın hesaplanması ve borcun ödeme süresi a.1) Genel olarak peşin ödenecek tutarın hesaplanması ve borcun ödeme süresi Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların;

- 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) e-sigorta kanalıyla veya ilgili üniteye/birime başvuruda bulunmaları,

- Peşin ödemenin tercih edilmesi halinde, alacak aslı (1darı para cezası alacakları için alacak aslının © 50'si) ile bu alacaklara ödeme süresinin bittiği tarıhten Kanunun yayımlandığı 18/5/2018 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınmak suretiyle hesaplanan tutarın tamamının 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhıl) ödenmesi gerekmektedir.

Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme süresi içerisinde (31/8/2018) tamamen ödenmesi halinde;

-Kanunun yayımlandığı tarihten, ödeme tarıhine kadar geçen süre için gecikme cezası, gecikme zammı ve faiz uygulanmayacak,

-Fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar

MADA AALA AAA IK. ” ei .— MWAMRMLIAANK Mw AAA VİA MM e dd > e ik mrs ii —2A ” e 4 .— MWAMRLJAANK MA AK VW AAA A A meal e

Kanunun SI inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranı üzerinden hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte 30/9/2018 tarihine (bu tarıh dâhil) kadar ödenmesi halinde peşin ödeme hükümlerinden yararlandırılacaktır.

Diğer taraftan, 7143 sayılı Kanun uyarınca yapılan başvuru sırasında, 7143 sayılı Kanuna göre hesaplanan borcun taksitler halinde ödeneceğinin beyan edilmesine rağmen, borcun tamamının yine ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmesi halinde de, peşin ödeme talebinde bulunulmuş gibi kabul edilerek, aynı şekilde Kanunun yürürlük tarihinden ödemenin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için gecikme cezası, gecikme zammı ve faiz alınmayacağı gibi peşin ödeme indiriminden de yararlandırılacaktır.

a.2) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının peşin ödenmesi

31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının başvuru süresinin sonuna kadar (31/7/2018) işverene tebliğ edilmiş olması ve peşin ödeme seçeneği ile yapılandırma başvurusunda

bulunulmuş olması halinde, söz konusu borcun tamamının varsa diğer borçlarla birlikte en geç 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) ödenmesi gerekmektedir.

Öte yandan peşin olarak hesaplanan borcun 31/8/2018 tarihine (bu tarih dâhil) kadar ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, ödenmeyen veya eksik ödenen tutarın 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranı üzerinden hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte 30/9/2018 tarihine (bu tarıh dâhıl) kadar ödenmesi halinde peşin ödeme hükümlerinden yararlandırılacaktır.

Dolayısıyla, eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları varsa diğer sigorta prim borçları ile birlikte aynı ödeme planında gösterilecektir.

a.3) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının 31/7/2018 tarihinden sonra işverene tebliğ edilmesi halinde peşin ödenmesi

31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları için 31/7/2018 tarihine kadar (bu

tarıh dâhil) başvurulmuş olmasına rağmen, eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının re'sen tahakkuk ettirilerek 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) işverene tebliğ edilememiş olması halinde, eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağının asılları ile bu alacaklara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammının hesaplanan sürenin başlangıç tarihinden, 18/5/2018 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanan tutarın ilgililere tebliğ edildiği tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi halinde gecikme cezası ve gecikme zammı feri'lerinin tamamının tahsilinden vazgeçilir.

ÖRNEK: (4) Gerçek kişisinin, 29/1/2018 tarihinde bitirdiği ihale konusu işe ilişkin borçlarının yapılandırılması için 18/6/2018 tarihinde peşin ödeme tercihi ile Kurumumuza başvuruda bulunduğu, ancak eksik işçilik borcu ile yapılandırma kapsamında ödenecek tutarın 24/9/2018 tarihi itibarıyla işverene tebliğ edildiği varsayıldığında, eksik işçilikten kaynaklanan prim borcunun tamamının 30/11/2018 tarihine kadar ödenmesi halinde, Kanunun yayım tarihi olan 18/5/2018 tarihinden ödemenin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için herhangi bir faiz alınmayacaktır.

Diğer taraftan, peşin olarak hesaplanan borcun ilgililere tebliğ edildiği tarıhi izleyen ikinci ayın sonuna kadar ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, ödenmeyen veya eksik ödenen tutarın 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranı üzerinden hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ilgililere tebliğ edildiği tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar ödenmesi halinde peşin ödeme hükümlerinden yararlandırılacaktır.

Öte yandan, 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile

ihale konusu işlere ilişkin olup peşin ödeme tercihi ile yararlanmak içın 31/7/2018 tarihine kadar (hıı tarıh dahili hacınımıda kualımılmmacına ramen 21/7/9012 tarıhine kadar (hıı tarıh dahıl) ekaik

pilili VE iyali pald LUL2d51i VLİLİGaIllili UUYLUNUUUZU GUlulllldilda,

- Kanunun yayım tarihini izleyen ikinci ayın son günü olan 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) tebliğ edilememiş eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarına ilişkin 7143 sayılı Kanuna göre hesaplanan tutarın tamamının, işverene tebliğ edildiği tarıhı izleyen ikinci ayın sonuna kadar,

- Kapsama giren sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası borçlarının ise, en geç 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil),

ödenmesi halinde, Kanunun yayım tarihi olan 18/5/2018 tarihinden ödemenin yapıldığı tarıhe kadar geçen süre için herhangi bir faız alınmayacaktır.

ÖRNEK: Özel nitelikteki inşaat işinin 30/11/2016 tarihi itibarıyla tamamlandığı ve işyerinde sigortalı çalıştırmaya son verildiği hususunda 23/12/2016 tarihinde ilgili Sosyal Güvenlik Merkezine yazılı bildirimde bulunmuş olan (X) işvereninin, özel nitelikteki inşaat işyerinden kaynaklanan sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası borçları ile eksik işçilikten kaynaklanan borçları için 25/6/2018 tarihinde 7143 sayılı Kanun uyarınca peşin ödeme başvurusunda bulunduğu ve 7143 sayılı Kanuna göre ödenecek eksik işçilikten kaynaklanan prim borcunun o 31/7/2018 tarihinden sonra 24/12/2018 tarihinde işverene tebliğ edildiği

varsayıldığında, özel nitelikteki inşaat işyerinin;

Sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası borçlarının en geç 31/8/2018 tarihine kadar,

Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının ise en geç 28/2/2019 tarihine kadar, ödenmesi halinde,

18/5/2018 tarihinden ödemenin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için herhangi bir faiz alınmayacaktır.

Bu bağlamda, 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlerle ilgili olarak 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) borçlarının yapılandırılması için peşin ödeme başvurusunda bulunmuş olan borçluların, sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası gibi borçlarının yanı sıra, eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının da bulunması halinde;

Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları, 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) işverene tebliğ edildiği takdirde, sigorta prim alacağı ile eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağı için bir ödeme planı hazırlanarak sigorta prim borçları en geç 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil),

Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları, 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) işverene tebliğ edilemediği takdirde, sigorta prim alacağı ile eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağı ayrı ayrı hesaplanacak ve sigorta prim alacağı en geç 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil), eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağı ise bu borca ilişkin ödeme planının işverene tebliğ edildiği tarıhı izleyen ikinci ayın sonuna kadar,

ödenecektir.

a.4) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçların peşin ödenmesi ile ilgili ortak hükümler

31/3/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yeniden yapılandırma başvurusunda bulunulmasına rağmen eksik işçilikten kaynaklanan prim alacaklarının Kurumca re'sen tahakkuk ettirilerek 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) işverene tebliğ edilememiş olması halinde, 7143 sayılı Kanuna göre ödenecek tutar örneği Ek:3 de yer alan matbu forma kaydedilerek eksik işçilik borçları ile birlikte aynı tebliğ zarfında işverenlere 7201 sayılı Kanuna göre tebliğ edilecektir.

7201 sayılı Kanuna göre tebliğ edilen yazının;

-31/7/2018 tarıhi ve öncesinde tebliğ edilmiş olması halinde eksik işçılıkten kaynaklanan prim borçları diğer sigorta prim borçları ile birlikte,

Mm A4 İM İMA 4 * 7 | | 4 ? 1?

Yapılandırma kapsamında ödenecek eksik ışçılıkten kaynaklanan prim borcunun 31/7/2018 tarihinden sonra tebliğ edilmiş olması halinde, Kurumumuz işveren intra sisteminde mevcut “Tahsılat/Yapılandırmalar/7143” menüsü üzerinden yapılacaktır.

Buna karşın, eksik işçilikten kaynaklanan prim borcunun 31/7/2018 tarıhı ve öncesinde tebliğ edilmiş olması halınde, söz konusu borç tutarı, varsa sigorta prim borçları ile birlikte aynı ödeme planı içinde yer alacağından, bahse konu ekranlardan herhangi bir işlem yapılmayacaktır.

b) Taksitler halinde ödenecek tutarın hesaplanması ve taksitlerin ödenme süreleri

b.1) Genel olarak taksitler halinde ödenecek tutarın hesaplanması ve taksitlerin ödenme süresi

7143 sayılı Kanun kapsamına giren borçların, ikişer aylık süreler itibarıyla olmak üzere (Kanunun ilgili maddelerinde taksit sayıları özel olarak belirtilenler hariç) altı, dokuz, oniki veya on sekiz eşit taksitte ödenmesi mümkün bulunmaktadır.

Borçlarını taksitler halinde ödemek isteyen borçluların, başvuru formunda taksit sayısı olarak bu taksıt sürelerinden birini seçmeleri gerekmektedir.

Başvuru formunda borcun ne şekilde ödeneceği beyan edilmemişse, borcun azami taksıt süresi içinde ödeneceği kabul edilerek işlem yapılacaktır.

Yine, borçlarını taksitler halinde ödeme yolunu tercih eden borçluların, başvuru formunda seçebilecekleri altı, dokuz, oniki veya on sekiz taksitten biri yerine, tercihi mümkün olmayan bir taksit sayısını seçmeleri halinde, taksit sayısına en yakın üst dilimdeki taksit sayısını, 18 taksitten daha fazla süreli bir taksit süresini tercih etmiş olmaları halinde ise 18 taksıt süresini tercih ettikleri kabul edilerek işlem yapılacaktır.

Kapsama giren tüm borç türleri için aynı ödeme şekli (peşin veya taksitle) tercih edilebileceği gibi bir borç türü için peşin, diğer borç türleri için taksitle ödeme yolu veya bir borç türü için farklı sayıda taksıt, diğer borç türü için farklı sayıda taksıt de seçilebilecektir.

Taksitler halinde ödenecek olan tutarın tespiti sırasında, öncelikle kapsama giren

alacaklara ilişkin alacak aslı ile gecikme cezası ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacak, ardından bulunan bu tutar, taksit sayısına ilişkin katsayı ile çarpılarak bulunan yapılandırmaya esas toplam alacak tutarı, tercih edilen taksit sayısına bölünerek ikişer aylık dönemler itibarıyla ödenecek taksit tutarı belirlenecektir.

Ödeme planı taksit tutarlarından; taksit tutarları ise Borç Aslı (Borç Aslı - Yİ-ÜFE) * Taksitlendirme Farkından oluşmakta olup 2 şer aylık dönemlerin son günleri, son ödeme günleridir.

Taksitlerin ödeme süresi iki aylık dönemin ikinci ayının son günü itibarıyla sona ermekle birlikte, 7143 sayılı Kanunun 9 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca ayın son gününün resmi tatıle rastlaması halınde vade tarıhı, resmi tatılı izleyen ilk 1ş günü içinde sona erecektir.

b.2) Borcun belirtilen taksit süresinden önce ödenmesi

Borcun tamamının tercih edilen taksıt sayısından daha kısa süre içinde ödenmek istenmesi halinde; öncelikle taksitlendirme farkının ilgili taksit sayısına ait katsayıya göre yeniden hesap edilmesi, ardından kalan taksıt tutarları, ilgili katsayıya göre hesaplanan bakiye taksitlendirme farkı üzerinden tahsıl edilmesi gerekmektedir.

Diğer taraftan başvuru süresi sona ermeden (31/7/2018 tarihine kadar) talep edilen taksıt sayısından daha fazla taksit sayısının tercih edilmesi mümkün bulunmaktadır.

Öte yandan, kapsama giren borçları için, peşin ödeme yolunu tercih etmiş olan borçluların, birinci taksit ödeme süresinin sona erdiği 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) talepte bulunmaları kaydıyla, peşin ödeme başvuruları talep edecekleri taksit sayısına çevrilebilecektir.

h 2YX Paroun tamamının ikinci takdcıt cüirecinde Bdenm oeci

tarıhıne) kadar tamamının ödenmek istenmesi halınde, taksıtlendirme farkı alınmaksızın Yİ-UFE aylık değişim oranları 9050 indirim yapılarak hesaplanan tutar tahsıl edilecektir.

b.4) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının taksitle ödenmesi

7143 sayılı Kanun kapsamına giren eksik işçilik prim borçları için taksitle ödeme yolunun tercih edilmesi halinde, taksitlerin ödeme süresi 31/7/2018 tarıhı ve öncesinde tebliğ edilen borçlar ıçın ayrı, 31/7/2018 tarihinden sonra tebliğ edilen borçlar ıçın ayrı şekilde hesaplanacaktır.

b.5) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının 31/7/2018 tarihine kadar hesaplanarak işverene tebliğ edilmiş olması halinde

31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhıl) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) tebliğ edilmiş olması ve 7143 sayılı Kanuna göre taksitle ödeme başvurusunda bulunulmuş olması halinde, söz konusu borçlar varsa diğer borçlarla birlikte yapılandırılacaktır.

Dolayısıyla, 7143 sayılı Kanun kapsamına giren prim borçları ıçın taksitle ödeme yolunun tercih edilmesi ve eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) tebliğ edilmiş olması halinde, söz konusu borçlar varsa diğer sigorta prim borçları ile birlikte aynı ödeme planında gösterileceğinden ilk taksitin en geç 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödenmesi gerekmektedir.

b.6) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının 31/7/2018 tarihinden sonra işverene tebliğ edilmesi halinde taksitle ödenmesi

31/3/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının 31/7/2018 tarihine kadar (bu

tarıh dâhıl) tebliğ edilememiş olması ve 7143 sayılı Kanuna göre taksitle ödeme başvurusunda bulunulmuş olması halinde, ilk taksit ödeme yükümlülüğü, 7143 sayılı Kanuna göre ödenecek tutarın ilgililere tebliğ edildiği tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar olacaktır.

ÖRNEK:(D) Anonim Şirketinin ihale konusu işten kaynaklanan eksik işçilik prim borçlarını 7143 sayılı Kanun uyarınca altı eşit taksitte ödemek üzere başvuruda bulunduğu, ancak fark işçilikten kaynaklanan prim borcunun ve yeniden yapılandırma başvurusuna istinaden ödenecek tutarın 5/12/2018 tarihinde işverene tebliğ edildiği varsayıldığında, kapsama giren borca ilişkin ilk taksit ödeme yükümlülüğünün son günü 28/2/2019 tarihi olacaktır.

b.7) Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçlarının taksitle ödenmesi ile ilgili ortak hükümler

Kapsama giren borçları için 7143 sayılı Kanuna göre taksitle ödeme başvurusunda bulunan borçluların, sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idarı para cezası gibi borçlarının yanı sıra, 31/3/2018 ve öncesinde bitirilen özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin eksik ışçılıkten kaynaklanan prim borçlarının da bulunması halinde;

-Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları, 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhıl)

işverene tebliğ edildiği takdirde, sigorta prim alacağı ile eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağı için bir ödeme planı hazırlanarak, ilk taksit en geç 31/8/2018 tarihine kadar(bu tarıh dâhil),

-Eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil) işverene tebliğ edilemediği takdirde, sigorta prim alacağı ile eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağı için ayrı ayrı ödeme planı hazırlanarak, sigorta prim alacağına ilişkin ilk taksit en geç 31/8/2018 tarihine kadar (bu tarıh dâhil), eksik işçilikten kaynaklanan prim alacağına ilişkin ilk taksitin en geç 7143 sayılı Kanuna göre hesaplanan alacağın işverene tebliğ edildiği tarıhı izleyen ikinci ayın sonuna kadar,

edilmiş olması halinde, peşin ödeme başvurularında olduğu gibi taksitle ödeme başvurularında da işveren sistemi üzerinde gerekli girişler yapılmak suretiyle eksik işçilikten kaynaklanan prim borcu için ayrıca ödeme planı hazırlanarak ilgililere tebliğ edilecektir.

Diğer taraftan bu Kanun uyarınca taksıtlı ödeme yolunu tercih eden borçlularca;

-ılk taksit ödeme süresinde peşin olarak ödenmek istenmesi durumunda taksitlendirme farkı alınmaksızın Yİ-ÜFE aylık değişim oranları 9490,

-ılk taksitin süresinde tam olarak ödenmesi koşuluyla ikinci taksitin ödeme süresinin sonuna kadar tamamını ödenmek istenilmesi durumunda taksitlendirme farkı alınmaksızın YI-UFE aylık değişim oranları 9050,

ındirim yapılarak hesaplanan tutar tahsıl edilecektir.

İhale konusu işyerleri ile ilgili olarak, idare nezdindeki banka teminat mektuplarının süreli olması halinde, gerek eksik işçilikten kaynaklanan prim borçları için, gerekse daha önce çeşitli nedenlerle hak edişlerden kesilememiş olan prim ve idari para cezası borçları için yeniden yapılandırma başvurusunda bulunulması halinde, bu teminat mektuplarının süresiz ve kat'i olacak şekilde değiştirilmesi ya da teminat mektuplarının süresinin peşin veya taksıtle ödeme başvurusuna bakılarak son ödeme tarıhinı izleyen üçüncü ayın sonuna kadar uzatılması gerekmektedir.

Teminat mektuplarının süresiz ve kat'ı olması veya süreli ise süresinin (en az peşin veya taksitle ödeme başvurusuna göre) son ödeme tarıhını izleyen üçüncü ayın sonuna kadar devam ediyor olması halinde, teminat mektupları ile ilgili olarak herhangi bir işlem yapılmasına gerek bulunmamaktadır.

Hal böyle olmakla birlikte, idare nezdindeki banka teminat mektupları süreli olan, ancak süresi başvuru tarıhı itibarıyla sona ermiş veya 31/8/2018 tarihinden önce sona erecek olan işyeri işverenlerince, 7143 sayılı Kanuna göre hesaplanacak tutarın tamamının 31/8/2018 tarıhine kadar (bu tarıh dâhil) peşin olarak ödenmesi halinde, teminat mektuplarının süresinin uzatılmasına gerek

bulunmamaktadır.

6) BELEDİYELER VE BUNLARA BAĞLI KAMU TÜZEL KİŞİLİĞİNİ HAİZ

KURULUŞLARCA TALEP EDİLEBİLECEK TAKSİT SAYISI

7143 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendine istinaden, belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kışılığını haiz kuruluşları kapsama giren borçlarını 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) bu Kanun kapsamında yapılandırılmasını talep edebilirler.

Ancak, belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kışılığını haiz kuruluşları kapsama giren borçları için 31/7/2018 tarihine kadar (bu tarih dâhil) yapılandırma başvurusunda bulunmamaları halinde bu kapsama giren borçları başvuru şartı aranmaksızın 144 aylık eşit taksitlerle yapılandırılacaktır.

Bu durumda, anılan borçluların yapılandırdıkları Kurum alacaklarını peşin ödeme hakları saklı olmak kaydıyla, aylık taksit tutarları, yeniden yapılandırılan toplam alacak tutarının talep edilen taksit sayısına ilişkin katsayısı ile çarpılmak suretiyle hesaplanan toplam tutarın talep edilen taksit sayısına bölünmesi suretiyle belirlenecektir.

Diğer taraftan, belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kışılığını haiz kuruluşların borçlarının, yırmı dört ıla yüz kırk dört ay arasında tercih edilecek taksıt sayısına bölünebilmesi için ilgili sosyal güvenlik ıl müdürlüğünce/sosyal güvenlik merkezince işyeri tescil kütüklerinde yer alan “Faaliyette Bulunulan Sektör” alanının “BELEDİYE”, “BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ”, “BELEDİYE BAĞLI-İLGİLİ KURULUŞ” olarak seçilmiş olması gerekmektedir.

Belediyelere bağlı şirketlerin borçları, özel sektör işverenleri gibi yapılandırılarak ödemeleri kendileri tarafından yapılacaktır.

6.I1-Belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşların genel bütçe vergi gelirlerinden yapılacak kesintiler ile taksitlerin tahsil edilmesi ve diğer işlemler

ıylalep edilen taksıt sayısına göre hesaplanan tutarlara ılışkın Konsolide borç tablosu ilgisine göre İller Bankasına / Muhasebat Genel Müdürlüğüne gönderilmesini müteakip genel bütçe paylarından yapılacak kesinti tutarı belediyenin aylık taksit tutarından düşük ise aylık taksıt tutarı ile genel bütçe payı arasındaki farkın borçlu belediye tarafından takip eden ayın sonuna kadar geç ödeme zammı uygulanmaksızın ödenmesi gerekmektedir. Bu taksit farkının bu süre içinde de ödenmemesi ya da eksik ödenmesi halinde taksıt yönünden ıhlal sayılacaktır. Ancak, takip eden ayda genel bütçe payından gelen tutar öncelikle bir önceki ayın eksik taksit tutarına mahsup edilecek ve bu tutarın, eksik tutarın tamamını karşılaması halinde, bir önceki ayın taksıtı süresinde tahsil edilmiş sayılacaktır.

i) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamındakı sigortalılık statüsünden kaynaklanan Belediyeler ve bunlara bağlı kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşların kapsama giren borçlarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin başvuruların alınarak ödeme planlarının oluşturulması ve ilgili belediyelere tebliğ işlemleri idari para cezası borçları yönünden sosyal güvenlik ıl müdürlükleri/merkezlerince, emeklilik keseneği ve kurum karşılıkları ile prim borçları yönünden ise Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü Primler Daire Başkanlığı tarafından yürütülecektir. Ancak tüm borç türlerine ait yapılandırma taksıt tutarlarının belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan paylarından kesilmek suretiyle ödenmesine esas olmak üzere ilgisine göre İller Bankası veya Muhasebat Genel Müdürlüğüne bildirilmesi ve bu kapsamda yapılan kesinti tutarlarının ödeme planlarına mahsuplaştırma işlemleri Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü Primler Daire Başkanlığınca yapılacaktır.

Jj) Kanunun 9 uncu maddesinin ondördüncü fıkrasına göre belediyeler, il özel idareleri ve bunlara bağlı kuruluşların tahakkuk edecek cari aylara ilişkin sigorta primlerinin ödenmemesi

yapılandırmanın bozulma koşulu sayılmadığından yapılandırma süresince tahakkuk edecek carı ay borçları yönünden 2011/24 sayılı Genelge hükümlerine göre işlem yapılacaktır.

k) İl özel idareleri hakkında yapılandırma işlemleri Kanunun 9 uncu maddesinin (d) bendi kapsamında yapılandırılacak olup, yapılandırılan borçlara ılışkın taksitlerin kendileri tarafından ödenmesi gerektiğinden yapılandırmaya müracaat edilmesi ve ilk taksitin ödenmesi halinde Kanunun yürürlük tarihinden önce genel bütçe payından kesinti yapılması için ilgisine göre İller Bankasına / Muhasebat Genel Müdürlüğüne gönderilen kesinti yazılarının iptal edilmesi gerekmektedir.

7) İL ÖZEL İDARELERİ VE BUNLARA BAĞLI KAMU TÜZEL KİŞİLİĞİNİ

HAİZ KURULUŞLAR İLE TÜRKİYE'DE SPORTİF ALANDA FAALİYETTE BULUNAN

SPOR KULÜPLERİNCE TALEP EDİLEBİLECEK TAKSİT SAYISI

7143 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (d) bendi uyarınca; Bu Kanun kapsamında ödenmesi gereken tutarların,

Diğer yapılandırma kanunları kapsamında yapılandırılması devam edenler hariç olmak üzere, İl özel idareleri ve bunlara bağlı kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlar ile Spor Genel Müdürlüğü, Türkiye Futbol Federasyonu ve özerk spor federasyonlarınca tescil edilmiş olan ve Türkiye'de sportif alanda faaliyette bulunan spor kulüplerince ikişer aylık dönemler halinde azami otuzaltı eşit taksitte ödenebilmesi mümkün bulunmakta olup, bu durumda bu fıkra hükmüne göre hesaplanacak katsayı yirmidört eşit taksit içın (1,194), otuz eşit taksit için (1,238), otuzaltı eşit taksit için (1,318) olarak uygulanacaktır.

Hal böyle olmakla birlikte, kapsama giren borçlarla ilgili olarak yirmidört ıla otuzaltı taksit arasında bir tercih yapılabilmesi için, talepte bulunan spor kulüplerinden, Spor Genel Müdürlüğü, Türkiye Futbol Federasyonu veya özerk spor federasyonlarına tescil edilmiş

federasyonlarınca tescil edilmiş olduklarını belgeleyen spor kulüpleri, amatör veya profesyonel oldukları üzerinde durulmaksızın kapsama giren borçlarının yeniden yapılandırılması amacıyla otuzaltı taksite kadar tercihte bulunabileceklerdir.

Bu durumda, anılan borçluların aylık taksıt tutarları, yeniden yapılandırılan toplam alacak tutarının talep edilen taksıt sayısına ilişkin katsayı ile çarpılmak suretiyle hesaplanan toplam tutarın talep edilen taksıt sayısına bölünmesi suretiyle belirlenecektir.

Diğer taraftan, ilgili müdürlük veya federasyonca tescil edildiklerini belgeleyen spor kulüplerinin borçlarının, yirmidört ila otuzaltı ay arasında tercih edilecek taksit sayısına bölünebilmesi için, ilgili sosyal güvenlik ıl müdürlüğünce/sosyal güvenlik merkezince işyeri tescil kütüklerinde yer alan “Faaliyette Bulunulan Sektör” alanının “SPOR KLUBÜ.” olarak seçilmiş olması gerekmektedir.

8) 6183 SAYILI KANUNUN 48 İNCİ MADDESİ GEREĞİNCE TECİL VE

TAKSİTLENDİRİLMİŞ OLAN BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINA

ALINMASI

7143 sayılı Kanunun yürürlüğe gırdığı tarihten önce 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden borçları tecil ve taksıtlendirilmiş olan borçluların, bu borç için yeniden yapılandırma başvurusunda bulunmaları halinde tecil ve taksitlendirme işleminin 7143 sayılı

29100

Kanunun yürürlüğe gırdığı tarih itibarıyla bozma koşuluna girip girmediği gerek taksit ödeme yükümlülükleri gerekse cari ay primleri yönünden ılgılı servislerce kontrol edilecek olup tecil ve taksitlendirme işleminin bu Kanunun yürürlüğe gırdiğı tarih itibarıyla;

-Bozma koşuluna girmiş olduğunun anlaşılması halinde gerekli bozma işlemi yapılarak kalan borç yapılandırılacaktır.

-Bozma koşuluna girmemiş olduğunun anlaşılması halinde ise tecil ve taksitlendirmenin durdurma işlemi yapılarak kalan taksit tutarlarına ilışkın alacak asılları yeniden yapılandırma kapsamında değerlendirilecektir.

Diğer taraftan, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılardan 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi kapsamında tecil taksitlendirme talebi olanlar için tecil taksitlendirme talepleri Iptal olmadığı sürece 5510 sayılı Kanunun Geçici 63 üncü madde hükmü uygulanmayacağından tecil taksitlendirme talebi devam edenlerden yapılandırma başvurusunda bulunanların, kalan tecil taksit borçları ıçın Geçici 63 üncü madde hükmü uygulanmadan borçlu olunan aylar yapılandırma kapsamında değerlendirilecektir.

9) İSTEĞE BAĞLI SİGORTA, TOPLULUK SİGORTASI, 5510 SAYILI

KANUNUN EK 5 VE EK 6 NCI MADDELERİ KAPSAMINDAKİ SİGORTALILAR İLE

2925 SAYILI KANUNA TABİ SİGORTALILIK STATÜSÜNDEN KAYNAKLANAN

ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI SIRASINDA DİKKAT EDİLECEK

HUSUSLAR

9.1- Yapılandırma kapsamına giren sigortalılık süreleri

a) 506 sayılı Kanunun mülga 85 inci maddesine tabi sigortalılar yönünden

506 sayılı Kanunun mülga 85 inci maddesi 1/10/2008 tarihinde yürürlükten kaldırıldığından 1/5/2003 ile 30/9/2008 tarihleri arasında isteğe bağlı sigortalılığı devam edenlerden, sigortalılığı 1/5/2003 tarihinden sonra sosyal güvenlik kuruluşlarına tabi olarak çalışmaya başlama, istekle sona erdirme ya da cari ay primlerinin art arda üç ay ödenmemesi nedeniyle sona erenlerin 30/9/2008 tarihine kadar ödenebilir nitelikte olan hizmet sürelerine ilişkin prim borçları 7143 sayılı Kanuna göre yapılandırılacaktır.

LA »— 42 (0) mii izan 5 IN »,? .. v iv gp am ARANAN... A ÇAN, A, İN AR ON. mı rr Va 1 7 v v v 4.” İMAM PA da 2

prımının ait olduğu ay dâhıl 12 ay içinde ödenmesi gerekmekte olup, bu süre içinde ödenmemesi halinde primi ödenmemiş süreler sigortalılık süresinden sayılmadığından 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde ış üstlenen işverenlerce yurt dışındakı işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerinden 1steğe bağlı sigortalılık kapsamında prim ödeyenlerin,

-2018 yılı Mayıs ayında başvurmaları halinde 2017 yılı Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim, Kasım, Aralık, 2018 yılı Ocak, Şubat ve Mart ayı,

-2018 yılı Haziran ayında başvurmaları halinde 2017 yılı Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim, Kasım, Aralık, 2018 yılı Ocak, Şubat ve Mart ayı,

-2018 yılı Temmuz ayında başvurmaları halinde 2017 yılı Ağustos, Eylül, Ekim, Kasım, Aralık, 2018 yılı Ocak, Şubat ve Mart ayı,

isteğe bağlı sigorta primlerini 7143 sayılı Kanun kapsamında yapılandırabileceklerdir.

c) Kısmi süreli çalışanlardan ay içerisinde eksik kalan günlerini isteğe bağlı olarak ödeyen sigortalılar yönünden

5510 sayılı Kanunun SI inci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında ay içerisinde 30 günden az çalışan veya 80 inci madde uyarınca prım ödeme gün sayısı, ay içindeki toplam çalışma saatinin 4857 sayılı Kanuna göre belirlenen günlük normal çalışma saatine bölünmesi suretiyle

hesaplanan sigortalıların kalan süreleri içın aynı ay içerisinde isteğe bağlı sigorta primi ödemeleri halinde, bu süreler 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalılık süresi olarak kabul edildiğinden, bu durumdakı sigortalıların ait olduğu aydan itibaren 12 aylık süre içinde ödenme imkânı ortadan kalkmış süreler hariç isteğe bağlı sigortalılık süreleri 7143 sayılı Kanuna göre yapılandırılacaktır.

Bu sigortalılardan isteğe bağlı sigorta primi ödeyenlerin yapılandırma kapsamına giren primleri, yine genelgenin “9.1- Yapılandırma kapsamına giren sigortalılık süreleri” kısmının “b) 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamına tabi sigortalılar yönünden” başlıklı bölümünde belirtildiği şekilde yapılandırılabilecektir.

Diğer taraftan, bu sigortalılardan 4447 sayılı Kanuna tabi olanlar “o 3 oranındakı işsizlik sigortası primlerini kendileri ödeyebilmekte, ancak işsizlik sigortası priminin ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar ödenmemesi halinde o aya att işsizlik sigortası priminin ödenme ımkanı ortadan kalktığından ödenmemiş işsizlik sigortası primleri yapılandırmaya dâhıl edilmeyecektir.

d) 506 sayılı Kanunun mülga 86 ncı maddesine tabi olan avukat ve noterler yönünden

506 sayılı Kanunun mülga 86 ncı maddesine göre topluluk sigortası uygulaması 1/10/2008 tarihinde yürürlükten kalktığından bu tarihten önce sigortalı olan avukat ve noterlerin 1/10/2008 tarihinden önceki sürelere ait malullük, yaşlılık ve ölüm, hastalık ve analık ile ış kazası ve meslek hastalığı topluluk sigortası sözleşmelerinden kaynaklanan prim borçları için baro ya da noter odasından alacakları belgeler ile 1/10/2008 tarihinden önce sigortalı olduklarını belgeleyenlerin yapılacak tescil işleminden sonra oluşan prim borçları 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında 7143 sayılı Kanuna göre yapılandırılacaktır.

Bu sigortalıların, 1/10/2008 tarihinden sonraki prim borçlarının tamamı ise, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında 7143 sayılı Kanuna göre yapılandırılacaktır.

e) 2925 sayılı Kanuna tabi sigortalılar yönünden

2925 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin (a) bendi gereğince primlerini gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte ait olduğu yılı takip eden yılın Şubat ayı sonuna kadar ödemeyenlerin sigortalılıkları o yılın I Ocak gününden itibaren sona ermektedir. Diğer taraftan, 22/2/2013 tarıhlı ve 2013/11 sayılı Genelge gereğince prim borcu olup 2925 sayılı Kanuna tabı sigortalılığı devam

Mevzuat arşivi
Bu belgenin yazdırılabilir sürümü ücretli üyelere özeldir — https://admin.isverenim.com/mevzuat/0abf3810-75e9-e499-6056-fc5bfff710e0